ملخص الجهاز:
"مگر اینکه یک دین خاص از نظر توجه به عواطف واحساسات ملاک برای ادیان دیگر قرار دارد که این نیز خلاف رسمدین شناسی است و قضاوتی جانبدارانه تلقی میگردد.
اشکال بعدی ایناست که عنوان از نظر دیگری نیز غلط انداز است زیرا«تحولات مذهبیدر بودا»این مطلب را تداعی میکند که گویی فصل حاضر میخواهد درمورد تحولات مذهبی شخص بودا بحث کند و حال آن که منظور کتاب،بررسی تحولات مکتب بودیزم است.
توضیح مطلب اینکه:فصلششم(تحولات بودیزم)دارای بخشهای ذیل است: 1-انتشار بودایی[خود کلمه بودایی در این عنوان نادرست به نظرمیرسد چون کلمه بودایی به معنی منسوب به بودیزم و پیرو بودیزم است(مثل مسلمان که به معنی فرد پیرو اسلام است)و نمیتواند عنوان خودمکتب بودیزم باشد]در هند و جنوب شرقی آسیا(ص 206) 2-انتشار دین بودایی[این عنوان نیز دارای اشکال است اول اینکهدین بودن بودیزم مسلم نیست و دوم اینکه اشکال عنوان اول اینجا نیزوارد است]در ممالک شرقی(ص 216) 3-اصول مهایانه کامل[منظور از آوردن صفت«کامل»برای مهایانهروشن نیست و حتی زاید و ابهام انگیز است.
و اشکال دیگر این استکه به نقاط اشتراک و افتراق دو فرقه به وضوح اشاره نشده است گاهیمباحثی در یک فرقه،به عنوان مباحث اختصاصی آن فرقه مطرحمیشوند(یا حداقل خواننده فکر میکند که این مطلب و ویژگیمخصوص آن فرقه است)ولی بعد میبینی که همین مباحث در فرقهدیگر نیز مورد بحث قرار میگیرد و ذهن خواننده را در هم میریزد(مثلاعتقاد به بوداهای چندگانه).
»در اینجا تلفظ بر همان درست نیست و باید بهصورت برهمن namharB (تلفظ و املای مشهور انگلیسی)باشد کههمان برهمه amharB) (تلفظ سانسکریت)به معنای حقیقت مطلقو محض(معنی مورد اشاره در متن)است."