ملخص الجهاز:
"17 اثر دیگری که گواه روشنی از نفوذ شهرزوری بر متفکران بعدی شیعیرا در بر دارد،کتاب المجلی نوشته ابن ابی جمهور احسایی(متوفی بعد از904 ه1499/ م)،عالم امامی از احساء بحرین است.
25 از شواهد کتب اولیهاش در کلام،خاصه کشف البراهین،شرحی بر زادالمسافرین نگاشته خودش،که ابن ابی جمهور در 78 ه1474/ م26آن را بهپایان رسانده است،همچنین از اثر مفصلترش،کتاب معین المعین فی اصولالدین که به آن اغلب در کتاب،کشف البراهین اشاره میکند27،مشخص میگردد که وی هنوز آشنایی با فلسفه اشراق نداشته،زمانی که این کتابها راتالیف میکرده است.
32در بحث از مسائل،ابن ابی جمهور به روشنی نظرات اشراقی رامیپذیرد تا نظرات فلاسفه ارسطویی یا نظرات مکتب وحدت وجود ابن عربی،تمام فصول شجره الاهیه را میتوان در کتاب مجلی مشخص نمود.
44در پرتو شواهدی از آثار قطب الدین شیرازی وابن کمونه که وی پیشتر در نگارش شرح خود بر حکمت اشراق،از شرحشرح زوری بر حکمت اشراق و تلویحات به عنوان منبع بی واسطهاش اشارهنکرده است،45میتوان ادعا نمود که نقل مفصل مطالب از کتاب دیگری درآن دوره بسیار متداول بوده است.
مولفان متاخر چونصدر الدین شیرازی(متوفی 1050 ق1640/ م)ذکر کردهاند که نصیر الدینطوسی متاثر از مفاهیم اشراقی در مساله علم خدا بوده است و در رد مشهورشبر نظرات ابن سینا در شرح کتاب بر اثر الاشارات و التنبیهات ابن سینا و همینگونه در مسائل دیگر.
با وجود این که ابن ابی جمهور شدیدا تحت تاثیرالشجره الاهیه شهرزوری است،در تفصیل مساله حیات آدمی بعد از مرگ(مجلی،ص 8-500)تریدی نیست که با نظر شهرزوری در این مسالهتوافق ندارد،بلکه کاملا بر نظر سنتی کلامی معاد جسمانی تاکید دارد."