ملخص الجهاز:
"و از غایت دنیا دوستی وقف میکنند» پس از آنکه باریک بینی روانشناسانه شیخ در انگیزۀ وقفروشن گشته آنگاه جنبۀ نقد اجتماعی او به قلم میآید:«چندینعزیزان که سعی بسیار نمودند و املاک بسیار وقف کردند اینساعت به قلیل و کثیر از آن وقف قطعا به هیچ مستحق نمیرسدو آن بقعهها که وقف بر آن کردهاند خراب میشود و اوقاف آن دردست کسانی افتاده که وصف ایشان در عبارت نمیآید»و به طورخلاصه میگوید:«از مال دنیا هر چه داری نصیبۀ تو آن است کههم در حیات خود از دست بدهی و خاطر از آن برگیری و از دلبیرون کنی زیرا که از هر چه وقف کنی اگر احکام جمله سلاطینو حکام زمان بر آن حاصل کنی باد بر دست تو ماند و هیچ فایدهبه هیچ کس بعد از تو ندهد و چنین که میبنیی که بر وقف کردۀدیگرن چه میکنند بر وقفی که تو بکنی نیز همان خواهند کرد»(مفتاح الهدایه ص 8-157).
حافظ که در جوانی مرید امین الدین بلیانی بود در دو بیت کهکلمۀ وقف را برآورده نظر به همین مطالب دارد یکی آنجا که بهحرامخوارگی بعضی فقیه نمایان در تصرف مال اوقاف اشارهمیکند:{Sفقیه مدرسه در مست بود و فتوی داد#که می حرام ولی به زمال اوقاف استS} دیگر آنجا که به طور کلی معصیتهای شخصی را از خوردنمال وقف که تجاوز توأمان به حقوق خصوصی و عموی است،کم ضررتر میداند،یعنی تصرف مال اوقاف را بدتر از خرقه در گروباده نهادن میشمارد:{Sبیا که خرقۀ من گر چه وقف میکدههاست#ز مال وقف نیابی به نام من درمیS} در اینجا ذکر یک نکته ضرور است و آن اینکه شیخامین الدین نظر به خلوص نیت داشته است و اینکه شخص بهتمام معنا از دنیا دل کنده باشد و به دست خود هر چه میخواهد درراه خدا صرف کند تا اثر عمل قویتر باشد."