خلاصة:
مقاله حاضر به بحث پیرامون تبارشناسی اندیشه سیاسی یهود میپردازد.نویسنده با استناد با منابع و متون کهن یهود سعی در بازسازی و روشن ساختن مراحل شکلگیری تفکر سیاسی در نظر یهودیان دارد.تفکر سیاسی سنتی یهود که بازتابی از معتقدات مذهبی یهودیان است.پس از تشکیل رژیم اشغالگر قدس در قرن جاری با اندیشههای سیاسی مدرن تعارضی چشمگیر پیدا میکند که خود باعث پیدایش نوعی بحران هویت میشود.و این موضوعی است که در این مقاله توجه نویسنده را به خود جلب کرده است. البته ترجمه این مقاله صرفا جهت آگاهی از ریشههای تفکر سیاسی سنتی یهود و ارتباط آن با اندیشههای صهیونیستی صورت گرفته است و الزاما به معنای یافتن توجیهات تاریخی برای اندیشه صهیونیستی و تأیید آن نیست.با توجه به قلت منابع به زبان فارسی در این زمینه،امید است که ترجمه این مقاله مورد استفاده دانش پژوهان قرار گیرد.
ملخص الجهاز:
"پس آیا ما باید دنبال چیزی دیگری باشیم،چیزی اضافه بر دلایلی که قبلا برله خاصگرایی مطرح شد-یهودی فراسیاسی،متعارف و منطقی و نیز انحصارا یهودی؛چیزی که بتواند مسألهای را روشن سازد که کلیسای رم تا به امروز رسما آن را«معمای اسراییل»میخواند:چگونه یهودیان طی قرون و اعصار فرهنگ ملی متمایز و خاص خود را حفظ کردند؟علی رغم پراکندگی جغرافیایی، علی رغم تنوع منشأ قومی،علی رغم غوطهوری به طریق گوناگون اما غالبا طولانی در فرهنگهای بیگانه،اقتصادهای بیگانه و نظامهای سیاسی بیگانه،آنان چگونه برای بیش از سه هزار سال یک فرهنگ خاص،فشرده،ملی،مذهبی و سیاسی را دست نخورده نگه داشتند؟ هانری دانیل روپ (Henri Daniel Rops) مورخ مذهبی معاصر فرانسوی معتقد است که تمایز فرهنگ یهود را در صورتی میتوان درک کرد که بیاد آوریم تاریخ هیچ سرزمینی به اندازه اسراییل احساس تبعیت از یک تحول داخلی را در فرد به وجود نمیآورد و نیز آنکه تنها وسایلی از شرایط به وام گرفته شده است که به تکامل بیشتر این فرهنگ کمک میکردهاند،اگر چنین است چگونه باید این تحول درونی را تعریف کرد-به عنوان یک طرح و نقشه الهی یا به عنوان مجموعهای از ارزشها و حوادث محیطی که به طور اتفاقی به هم پیوند خوردهاند و به قول آرتورکوستلر (Arthur Koestler) اسراییل مدرن را به موجود عجیب الخلقه تاریخ تبدیل کردهاند؟85یا اینکه آیا میتوان آن را همان گونه که پروفسور فقید کفمن (Kaufman) در کتاب بیاد ماندنی خود تاریخ م ذهب یهود95ادعا میکند،مخلوق اصیل و کاملا شهودی نبوغ ملی دانست؟برای جستجوی یک رهیافت بدیل باید به متن اصلی مراجعه کرد."