خلاصة:
این تحقیق به منظور تعیین تأثیر تکلیف ثانویهء حرکتی دارت و نیز تمرین مسدود در مقابل تمرین تصادفی و ثابت و نیز آزمون فرضیهء مبسوط سازی به کمک استفاده از تکلیف تیراندازی با شرکت گروه های تجربی در فواصل 8،11،14 متر و ترکیبی از این مسافتها به صورت تمرین تصادفی و تمرین مسدود با استفاده از 132 دانشجوی مذکور دانشگاه طی 6 روز متوالی انجام شد.در این طرح تحقیق عاملی کاملا متقاطع 5*2(5 تکلیف تیراندازی،2 تکلیف ثانویهء دارت)دادهها به کمک نرمافزار آماری-کامپیوتری SPSS:PC نسخهء 14 تجزیه و تحلیل شدند.تحلیلهای واریانس برای تجزیه و تحلیل دادهها به کار برده شد.نتیجهء تحلیلها نشان داد که تکلیف ثانویهء حرکتی تأثیر معنیداری بر اکتساب نداشت،لکن تأثیر معنیداری بر یادداری بر جای گذاشت(05/0> P ).یافتههای مذکور به عنوان تاییدی بر فرضیهء مبسوط سازی تفسیر شدند
ملخص الجهاز:
حرکت-تابستان 1387 شمارهء 36-ص ص:106-87 تاریخ دریافت:28/08/85 تاریخ تصویب:29/05/86 تأثیر تکلیف ثانویهء حرکتی و تمرین مسدود در مقابل تمرین تصادفی و ثابت بر اکتساب و یادداری مهارت تیراندازی با اسلحه بادی و آزمون فرضیهء مبسوط سازی شناختی منصور سیاح1-فضل ا...
باقرزاده-محمود شیخ-الهه عرب عامری-محمد صادق ضیائی عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی کاشان-استادیار دانشگاه تهران-استادیار دانشگاه تهران-استادیار دانشگاه تهران-استادیار دانشگاه تهران چکیده این تحقیق به منظور تعیین تأثیر تکلیف ثانویهء حرکتی دارت و نیز تمرین مسدود در مقابل تمرین تصادفی و ثابت و نیز آزمون فرضیهء مبسوط سازی به کمک استفاده از تکلیف تیراندازی با شرکت گروه های تجربی در فواصل 8،11،14 متر و ترکیبی از این مسافتها به صورت تمرین تصادفی و تمرین مسدود با استفاده از 132 دانشجوی مذکور دانشگاه طی 6 روز متوالی انجام شد.
با وجود این به منظور آزمون فرضیههای مختلف،آرایشهای تمرین یک تکلیف حرکتی به صورت آرایش تمرین مسدود در مقابل آرایش تمرین تصادفی(31)یا حتی آرایش تمرین متغیر در مقابل تمرین ثابت(18)،نتایجی مشابه در هنگام اکتساب در مقایسه با نتایج یادداری و نیز انتقال مهارت حرکتی مورد نظر را نشان دادند.
به هر حال، آزمون فرضیهء مبسوط سازی و نیز فرضیههای دیگر که بیشتر فرایندهای ذهنی را عامل اختلاف نتیجهء اجرا در هنگام اکتساب در مقایسه با یادداری و نیز انتقال به علت شرکت در تمرین تصادفی در مقابل تمرین مسدود میدانند،با وجود امکان ارزیابی آن از طریق تجربی1، تحقیقی انجام نشده است.
نتیجهء این آزمون نشان داد که نمرهء آزمون یادداری گروهی که در فاصلهء 8 متری تکلیف تیراندازی را انجام داده بود،به طور معنیداری بهتر از اجرای گروه های 14 متر و گروه تمرین تصادفی بود(05/0> P ).