ملخص الجهاز:
"حال چطور پیامبر در پنجاه سالگی از این اصل بیاطلاع بوده است و مگر بنیهاشم و افراد دیگری همچون حمزه و علی(ع)نبودهاند که پیامبر(ص)بتواند در پناه آنان وارد مکه شود؟ نویسنده دربارهء فرزندکشی در میان اعراب مینویسد:«رسم فرزندکشی در جامعهء عرب اختصاص به دختران نداشته شامل پسران هم میشده است ولی دربارهء پسران کمتر این جنایت رخ میداده است»(ص 71).
در حالی که هاشم بن عبد مناف سفر تجارتی زمستانی و تابستانی را برای قریش سنت کرد(مثلا،مراجعه شود به سیرهء ابن هشام،ج 1،ص 143 و تاریخ یعقوبی،ج 1،ص 312)در صفحهء 112 چنین آمده است: «یکی از مهمترین عوامل پیدایش این اعتقاد-موحد بودن اجداد و امهات پیامبر(ص)-در میان شیعه احادیثی است که از طریق عامه و خاصه در این باره وارد شده است»به جا بود که نویسنده به یکی از احادیث عامه در این باره اشاره میکرد.
نویسنده از جمله حوادث مهم سال اول و دوم هجرت را تشریع اذان میداند؛آن هم به نقل از ابن هشام که عبد الله بن زید در خواب صورت اذان را مشاهده کرد و زمانی که خواب خویش را با پیامبر(ص)در میان گذاشت رسول خدا(ص)فرمود این خواب درستی است(ص 211).
در صفحهء 308 مؤلف مینویسد:«عمر بن عبد العزیز آن-فدک- را به فرزندان فاطمه(س)بازگرداند زیرا علی(ع)در دوران خلافت خود در مورد فدک همان روش خلفای پیشین را اعمال کرده بود»؛همچنین در صفحهء 318 آمده است:«تا نامه دومی از عمر دریافت کرد-ابو عبیده جراح-مبنی بر اینکه اگر خالد نسبت به سخنی که گفته بود به دروغ بودن آن اعتراف کرد او را به کار بگیر»."