خلاصة:
هدف ایان مقاله بررسی نقش جوانان در«جامعهء مصرفی»است.در این جامعه،بخش مهمی از فرهنگ مصرفی جوانان شکل میگیرد و آنان به عنوان یکی از مصرفکنندگان مؤثر«جامعهء مصرفی»،معنای کالاها را مشخص میکنند و برخی روندهای مصرفی را شکل میدهند.این مقاله،ضمن بررسی ویژگیهای«جامعهء مصرفی»-از جمله پیامدهای ظهور آن-به بررسی نسبت نقش و جایگاه جوانان در این جامعه میپردازد. مصرفکنندگان جوان مقولههای جدیدی را وارد«جامعهء مصرفی»میکنند؛فهم و قضاوت زیباشناختی خاص خود را به«جامعهء مصرفی»تحمیل میکنند؛با ترکیب مقولهها و عناصر مصرفی از جمله لباس پوشیدن،مفاهیم جدیدی خلق میکنند وبا مصرف خود موقعیت اجتماعی و شخصی و سبک زندگی خود را رقم میزنند.
ملخص الجهاز:
"فرد در چنین وضعی چطور میتواند شرایط زندگی خود را تغییر دهد؟ در آغاز برایننکته تأکید میکنیم که برخلاف اقتصاددانان این مطالعه با رهیافتی جامعهشناختی،موقعیت جوانان را به مثابهء مصرفکنندهای در نظر میگیرد که تنها به قصد حد اکثر کردن سود و فایدهمندیاش عمل نمیکند.
فروشگاههای بزرگ نشانهء آشکار رهایی زنان در شهرهای مدرن است که فرصتهای جدید برای آنان چه به مثابهء خریدار و چه فروشنده فراهم میکنند چراکه در ساخت اقتصادی،زنان فروشندههای ارزانتری هستند و برای تکمیل نمایش فروشگاه،زنان نیروی کار ایدهآل تری هستند.
از یک طرف،«جامعهء فراوانی»را داریم که فرد را به مصرف بیشتر انواع کالاها ترغیب میکند و از سوی دیگر مدلهایی که جوانان را ترغیب میکنند تا برای دستیابی به آن باید به انواع رژیمهای غذایی متوسل شوند و این یکی از علل بروز اختلالهای گوارشی میگردد(گیدنز،0731).
همانطورکه قبلا گفته شد،اگرچه خرید کردن عموما فعالیتی زنانه تلقی شده است و حوزههای خرید اعم از عرضه و نمایش به تدریج در تسلط زنان قرار گرفته است،اما جوانان در این امر به عنوان مصرفکنندگانی منفعل یا غیرمنتقد ظاهر نشدهاند.
چنین کاری را میتوان به یک نوع کار نمادین2و خلاق در بین جوانان تعبیر کرد،زیرا مقولههای ثبتشده برای کالاها را مانند ارزش استفاده3آنها شکستهاند و ایدههای نمادین دیگر بر آن نهادهاند که آنها را بیشتر میتوان براساس ارزش معنیبخشی4آنها تحلیل کرد.
5-نتیجهگیری پیامد فعالیت مصرفی،تعامل افراد،یا تعامل افراد و کالاها و اشیا،و یا تعامل افراد با نظام اشیاء در«جامعهء مصرفی»چیست؟یکی از مهمترین پیامدهای این جامعه، دموکراتیزه کردن ابعاد مختلف زندگی است."