خلاصة:
هدف از انجام پژوهش حاضر،تعیین میزان تأثیر هوش هیجانی و سلامت عمومی بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج بود.جامعه آماری،8600 نفر از این دانشجویان بودند که از میان آنها 350 نفر براساس جدول مورگان و کرجی به صورت در دسترس انتخاب شوند.ابراز پژوهش،پرسشنامه هوش هیجانی بار- ان و پرسشنامه سلامت عمومی بود-افزون بر این،پیشرفت تحصیلی دانشجویان براساس معدل آنها تعیین شد.دادهها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس یکطرفه،آزمون تعقیبی توکی و همبستگی پیرسون تحلیل شد و نتایج در سطح 95 درصد اطمینان نشان داد: هوش هیجانی دانشجویان ممتاز از متوسط و ضعیف و دانشجویان متوسط از دانشجویان ضعیف بیشتر بود.سلامت عمومی دانشجویان ضعیف کمتر از دانشجویان ممتاز و متوسط،دانشجویان متوسط کمتر از ممتاز ولی بیشتر از ضعیف بود.رابطه بین هوش هیجانی و اختلال در سلامت عمومی نیز منفی بود؛به این معنا که هرچه هوش هیجانی بیشتر باشد،اختلال در سلامت عمومی کمتر خواهد بود.
ملخص الجهاز:
"com هدف از انجام پژوهش حاضر،تعیین میزان تأثیر هوش هیجانی و سلامت عمومی بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج بود.
(لوپز،استراس و سالوی 3002)هوش هیجانی در درک رابطه بین فشار عصبی و سلامت روانی نیز مؤثر است(سیروچی،دین و اندرسون 2002)،اما در پژوهش حاضر پژوهشگر به دنبال تأثیر هوش هیجانی بر سلامت عمومی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان است.
جدول 3:یافتههای توصیفی دانشجویان ممتاز،متوسط و ضعیف برحسب مؤلفههای سلامت عمومی (به تصویر صفحه مراجعه شود) همانطور که جدول 3 نشان میدهد نمرهء میانگین دانشجویان ممتاز از نظر مؤلفههای سلامت عمومی که شامل علائم جسمانی،اضطراب و اختلال در خواب،اختلال در کارکرد اجتماعی و افسردگی است کمتر از دانشجویان متوسط است.
آزمون فرضیهء 1 هوش هیجانی دانشجویان ممتاز بیشتر از دانشجویان متوسط و ضعیف است برای آزمون این فرضیه از تحلیل پراکندگی یک راهه استفاه شد و نتایج در جدول 4 ارائه گردید.
آزمونن فرضیه 3: هوش هیجانی با سلامت عمومی دانشجویان رابطه معکوس دارد برای آزمون این فرضیه از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد و نتایج در جدول 8 ارائه گردید.
در تبیین این یافتهها میتوان گفت بین مؤلفههای هوش هیجانی نظیر روابط میان فردی،عزت نفس،خوشبینی، تحمل فشار و نظایر اینها و مؤلفههای سلامت عمومی چون کنش اجتماعی،افسردگی و اضطراب رابطه وجود دارد.
به عنوان مثال،افزایش تحمل فشار روانی که مؤلفهای در هوش هیجانی است،باعث کاهش اضطراب که یکی از مؤلفههای اختلال در سلامت عمومی است،میگردد-همینطور افزایش خوشبینی منجر به کاهش افسردگی میگردد،چرا که خوشبینی با امیدواری همراه است ولی افسردگی با ناامیدی-همچنین افزایش روابط بینفردی و همدلی باعث کاهش اختلال در عملکرد اجتماعی میشود."