خلاصة:
ست برای توصیف عوامل مؤثر بیرونی مرتبط با فرایندهای اکتشاف و تعهد هویت«من»نوجوان و جوان که بر گزینههای رشد فردی آنها تأثیر داشته و میتواند آنها را محدود سازد.براساس فرضیه اریکسون که شکلگیری هویت،دربرگیرنده رشد فردی و تغییرات ارتباطی است،مفهوم«موانع»به جزئیات پارادایم مارسیا در مورد موضع هویت میپردازد تا به شکلی دقیقتر متغیرهای اجتماعی-فرهنگی را نیز که ممکن است بر کارکرد روانی درونی فرد اثرگذار باشد منعکس سازد.
ملخص الجهاز:
""[مدل]پیشنهادی برای بسط پارادایم مارسیا در مورد وضع هویتی که خطوط کلی آن در صفحات بعد خواهد آمد،با درک این نکته که دگرگونی در شرایط اجتماعی-اقتصادی و جهانی و رویدادهای جهانی بر ساختاری که فرد هویت خود را در آن میسازد اثرگذار است،از دو منظر روانشناسانه و جامعهشناسانه تلاش دارد تا(الف)به بررسی مزیتها و محدودیتهای الگوهای هویتی بپردازد که در پی سنجش رشد هویت نوجواناند(ب)اکتساب هویت«من» نوجوان را به عنوان پدیدهء خاص تاریخی و فرهنگی مورد بررسی قرار دهد و ج)مفهوم"موانع"را به عنوان شیوهای برای اصلاح پارادایم مارسیا معرفی کند تا بدین ترتیب هر وضعیت بتواند به شکلی دقیقتر بازتاب توانایی فرد در تأثیرگذاری بر آن نیروهای فرهنگی و اجتماعی-اقتصادی باشد که ممکن است تحلیل هویت من درونی را تحت تأثیر قرار دهند.
مسیرهای دیگر برای مطالعه نظری و تجربی دربارهء مفهوم موانع برای استفاده در روش شناساییهای وضع هویتی که برای نیل به اهداف مذکور ضروری است،عبارتند از:الف)توسعه مصاحبه و پرسشنامهء وضع به منظور شناسایی نظامیافتهء موانع تحمیلی بیرونی(و فرصتهایی)که بر شکلگیری هویت فرد مؤثرند،ب) به کارگیری روششناسیهای وضع برای نوجوانان و جوانان در موقعیتهای زمینهای مختلف،ج)ایجاد یک روششناسی که از طریق آن بتوان موانع تحمیلی بیرونی را از محدودیتهای تحمیلی درونی متمایز ساخت، د)اکتشاف اثر موانع(و فرصتها)بر انگیزش و حس عامل بودن خود،هـ)توصیف بیشتر فردی در رشد هویت،با فرض موانع و محدودیتهای مشابه و ز)افزایش الگوهای مداخلهای که موانع فرهنگی و اجتماعی شکلگیری هویت موفق بزرگسال را شناسایی میکنند و کاهش میدهند."