ملخص الجهاز:
"البته که هرمعلوماتی از آناتومی بدن انسان و دیگر علومپایهی پزشکی،هرچه باشد ممکن است روزی به کار یک پزشک بیاید،اما آیا ممکن است همهی آنچه دانشمندان این علم کشف کردهاند و هرجزء کوچکی را که در بدن تشخیص دادهاند و نامگذاری کردهاند را آموخت؟در خارج از کشور،سالها پیش تحقیقاتی صورت گرفته که نشان میدهد پزشکان مجربی که مشغول انجام وظیفهی تشخیص و درمان هستند و در کار خود مهارت و خلاقیت نشان میدهند،آنچه از درسهای سالهای آغازین آموزش پزشکی به یادشان مانده است بسیار اندک است.
» بهخاطر سپاردن آناتومی با خواندن کتابهایی که به شیوهی کلاسیک آن تألیف شدهاند به هیچوجه آسان نیست،اتفاقا بویلو گرانت2،جان باسماجیان3و چارلز اسلونکر4یعنی اولین نویسنده و نویسندگان همین کتابی که از آن یاد کردیم یعنی کتاب«شیوهی آناتومی»از پیشگامانی هستند که متفطن شدهاند که آموختن آناتومی نیاز به شیوهای خاص برای آموزش دارد:شیوهای که اهمیت آن بیش از اهمیت مقدار معلوماتی است که در یک کتاب به دانشجوی پزشکی ارائه میشود.
اما همراهی موارد کاربردی با علومپایه که در این کتاب از آن به«ادغام»یادشده علاوهبر زیاد کردن انگیزه و تبدیل یک دانش ساکن و خشک به علمی پویا و زنده،در آموخته شدن مؤثرتر همان مطلب مورد بحث نیز نفشی قوی خواهد داشت و به مراتب از سرهم کردن حروف اول عضلات و اعصاب و ساختن کلمات بیمعنی و بامعنی،بهتر و منطقیتر و پرفایدهتر است.
اگرچه صحبت از معادلهای فارسی اصطلاحات علمی در پزشکی و همهی رشتههای علمی و کاربردی بحثی است بسیار قدیمی و مفصل و دامنهدار اما تقید مترجمان و ویراستاران این کتاب در بسیاری از موارد به استفاده نکردن از حروف غیر فارسی در یک کتاب فارسی در آغاز آدمی را به تحسین وامیدارد ولی پس از تورق بیشتر خروج گاهبهگاه از این تقید خواننده را مأیوس میکند."