ملخص الجهاز:
"کتابشناسی تحقیقات در باب تحولات دینی عصر صفویهدر یک گزارش محمد کاظم رحمتی (به تصویر صفحه مراجعه شود) ظهور دولت صفویه در 907 ق و رسمیت یافتن تشیع به عنواندین رسمی در ایران توسط شاه اسماعیل اول صفوی(متوفی 930ق)،نقطه عطفی در تاریخ تشیع و ایران بوده و از جنبههای گوناگونتوجه محققان را به خود جلب کرده و مطالعات فراوانی در تاریخسیاسی و اقتصادی این دوره تا به حال منتشر شده است.
برای بحث فقهی این مسئلهدر متون عصر صفوی و برخی آثار فقهی بنگرید به:افندی،ریاضالعلماء،ج 1،ص 103-104؛مجلسی،بحار الانوار،ج 81،ص 51-55،ج 97،ص 431-433؛بحرانی،الحدائق الناضرة،ج 6،ص383-397؛السید عبد الله الموسوی الجزائری،الاجازة الکبیرة،تحقیق محمد السماوی الحائری،قم،1409 ق،ص 50-51 ویدر رسالهای که دربارۀ قبلۀ نگاشته بدون تصریح به نام محققکرکی که از وی با عنوان بعض الماصرین یاد کرده،انتقاد و نظروی را رد کرده است،رسالة اخری....
آثار دیگری نیز درباره شیخ بهایی تالیف شده که از جمله آنهامیتوان به این آثار اشاره کرد:شهاب الدین دمیرچی،شیخ بهایی از جبلعامل تا اصفهان(انتشارات خورشید آفرین،1382 ش)؛اسد الله بقائی،شیخ بهایی در آیینه عشق(اصفهان:انتشارات گلها،1371 ش)؛محمدقصری،سیمایی از شیخ بهایی آیینۀ آثار(مشهد:آستان قدس رضوی،1374 ش)؛دلال عباس،بهاء الدین العاملی،أدیبا و فقیها و عالما(بیروت:دار الحوار،1995)؛مهدی فرهانی منفرد،مهاجرت علمایشیعه از جبل عامل به ایران در عصر صفوی(تهران:انتشارات امیر کبیر،1377 ش)،ص 209(فهرست راهنما)؛سید محمد علی حسینیزاده، علما و مشروعیت دولت صفوی(قم:انجمن معارف اسلامی،1379 ش)؛محمد هانی ملازاده،«بهاء الدین عاملی»،دانشنامهحهان اسلام،ج 4،ص 661-673؛مقدمه ابو جعفر الکعبی بر الاربعونحدیثا شیخ بهایی،ص 5-50؛عبد الحسین صالحی شهیدی،«مدرسهفلسفی قزوین در عصر صفوی:جنبشهای فکری و اصولبی و اخباری»،حوزه،شماره 58(مهر و آبان 1372 ش)،ص 179-181؛و بحث علیمروه در کتاب التشیع بین جبل عامل و ایران(لندن:ریاض الریسللکتب و النشر،1987)،ص 60-82."