خلاصة:
مدیریت اطلاعات میتواند جریان اطلاعات و ارتقای کارآمدی روابط بین مؤسسات،مشتریان و شرکای تجاری آنها را سرعت بخشد و بستر لازم برای پیوستن شرکت را به تجارت الکترونیک مهیا سازد.امروزه پدیده تجارت الکترونیکی و تحولات ناشی از آن،روشها و چگونگی انجام تجارت را دستخوش تغییرات اساسی کرده است.سازمانهایی که بتوانند بسترهای لازم را برای پیوستن به تجارت الکترونیک در خود بوجود آورند،با یک فرصت جدید روبهرو هستند که لازمهء استفاده به موقع از این فرصت و نیز ایجاد مصونیت از گزند تهدیدات احتمالی،آمادهسازی و تجهیز سازمان به پذیرش تغییرات در درون و ایجاد ساختارهای مناسب،متناسب با شرایط محیطی است که این امر نیز از راه مدیریت اطلاعات و بهرهگیری مؤثر از تکنولوژی اطلاعات میسر میشود. در این پژوهش وضعیت موجود مدیریت اطلاعات حوزهء بازرگانی سازمان(الف)از جنبههای میزان مهارتهای شخصی مدیران صف و ستاد برای استفاده از منابع اطلاعاتی،کیفیت اطلاعات دریافتی توسط مدیران،وضعیت شبکه اینترانت و یا اتوماسیون اداری،وضعیت سیستم دستی،کیفیت نرم افزارهای مورد استفاده در حوزه بازرگانی،ایمنی شبکه و امکانات سخت افزاری،مطالعه شده،ضمن شناسایی نقاط ضعف و قوت،وضعیت موجود صف(شرکتهای تابعه)و ستاد باهم مقایسه شده،بر مبنای آن الگوی پیشنهادی مدیریت اطلاعات حوزه بازرگانی و پیشنهادهای کاربردی مدیریتی ارائه شده است. همچنین نیازهای اطلاعاتی مدیران مربوط و روشهای تأمین آنها نیز شناسایی و بر اساس میزان اهمیت، اولویتبندی شده است.
ملخص الجهاز:
سازمانهایی که بتوانند بسترهای لازم را برای پیوستن به تجارت الکترونیک در خود بوجود آورند،با یک فرصت جدید روبهرو هستند که لازمهء استفاده به موقع از این فرصت و نیز ایجاد مصونیت از گزند تهدیدات احتمالی،آمادهسازی و تجهیز سازمان به پذیرش تغییرات در درون و ایجاد ساختارهای مناسب،متناسب با شرایط محیطی است که این امر نیز از راه مدیریت اطلاعات و بهرهگیری مؤثر از تکنولوژی اطلاعات میسر میشود.
در این پژوهش وضعیت موجود مدیریت اطلاعات حوزهء بازرگانی سازمان(الف)از جنبههای میزان مهارتهای شخصی مدیران صف و ستاد برای استفاده از منابع اطلاعاتی،کیفیت اطلاعات دریافتی توسط مدیران،وضعیت شبکه اینترانت و یا اتوماسیون اداری،وضعیت سیستم دستی،کیفیت نرم افزارهای مورد استفاده در حوزه بازرگانی،ایمنی شبکه و امکانات سخت افزاری،مطالعه شده،ضمن شناسایی نقاط ضعف و قوت،وضعیت موجود صف(شرکتهای تابعه)و ستاد باهم مقایسه شده،بر مبنای آن الگوی پیشنهادی مدیریت اطلاعات حوزه بازرگانی و پیشنهادهای کاربردی مدیریتی ارائه شده است.
نتایج حاصل از پرسشهای پژوهش پاسخ پرسش 1:وضعیت موجود مدیریت اطلاعات بازرگانی سازمان به تفکیک صف و ستاد با عنایت به بررسیهای انجام گرفته میتوان در مورد وضعیت سیستم مدیریت اطلاعات بازرگانی سازمان الف از دیدگاه مدیران به این صورت نتیجه گرفت: الف-دیران صف از روشهای غیر مکانیزه نسبت به روشهای مکانیزه بیشتر استفاده میکنند.
ب-وضعیت سیستم مدیریت اطلاعات بازرگانی سازمان الف از دیدگاه مدیران به تفکیک صف و ستادر در جدول(1)نشان از نظر مدیران صف و ستاد در پژوهش انجام شده نرم افزار بازرگانی به لحاظ سفارش کالا و خرید و فروش الکترونیکی و اتصال شبکه بانکی کشور ضعیف بوده است.