ملخص الجهاز:
"ایجاد زمینهی مناسب برای تشویق فراگیران در به کارگیری رسانههای آموزشی.
توجه به اصل زیبا شناختی کتاب با هدف جذب فراگیران و تشویق آنان به مبانی تربیت اسلامی؛ 16.
تغییر روشهای ارزشیابی و تأکید بر ارزشیابی مستمر و غیر مستقیم برای اندازهگیری میزان رشد رفتاری و عاطفی فراگیر در زمینهی آموزههای دینی؛ 21.
آموزش معلمان در زمینهی آموزش بینش اسلامی، قرآن کریم و زبان عربی و درسهای تخصصی در مدرسههای دینی و اسلامی در راستای پاسخگویی به نیازهای فراگیران.
توانمند ساختن فراگیر در زمینهی درستخوانی آیات برگزیده در کتاب درسی؛ 5.
توانمند ساختن فراگیر در زمینهی ترتیل آموزشی آیات برگزیدهی کتاب درسی؛ 3.
توانایی فراگیر برای بهرهگیری از برخی مفاهیم قرآن کریم و اجرای آن در زندگی روزمره؛ 11.
تقویت علاقهی فراگیر به قرائت مستمر و درک قرآن کریم و انس گرفتن با آن؛ 10.
توانمند ساختن فراگیر برای استفاده از قرآن کریم با هدف تقویت پایههای عقیدتی و اخلاقی او در زندگی فردی و اجتماعی؛ 11.
توانمند ساختن فراگیران در زمینهی به کار بستن زبان عربی به عنوان زبانی پویا و جهانی؛ 4.
استفادهی فراگیران از کتاب«نهج البلاغه»ی امام علی(ع)به عنوان الگوی والای بلاغت زبان عربی پس از قرآن کریم.
بحث دربارهی حروف مقطعه که سرآغاز تعدادی از سورههای قرآن کریم هستند، موضوعی است که از دیرباز نظر علما و دانشمندان اسلامی را به خود جلب کرده و هر یک از آنان در خور ظرفیت علمی خود، تحقیقاتی در مورد این حروف انجام دادهاند."