"در این شماره ویژه،فرخ غفاری در«سینمای ایران از دیروز تا امروز»تاریخ پیدایش و مراحل گوناگون گسترش سینما و آثار ماندنی فیلمسازان ایرانی را مورد بررسی قرار میدهد و بزرگداشت دستاوردهای ارزنده هنری و فرهنگی ایرانیان را،به ویژه در شرایط کنونی،ضروری میشمرد.
حمید نفیسی در «تنشهای فرهنگ سینمائی در جمهوری اسلامی»،با مروری بر انواع فیلمهای ساخته شده،مجموعه آثار سینمایی پس از انقلاب را نه محصول کنترل یکپارچه و انعطاف ناپذیر رژیم،بلکه مولود رقابت و دادوستد میان نیروهای گوناگون درون و بیرون رژیم میشمرد.
پرویز صیاد،در«سینمای جمهوری اسلامی:دو روی یک سکهء قلب،»به انواع روشهای کنترل و نظارت دولتی به صنعت سینمای پس از انقلاب میپردازد و این صنعت را ابزاری در اختیار حکومت برای نیل به هدفهای تبلیغاتی و سیاسیاش،نه تنها در ایران که در جهان غرب،میداند.
آخرین مقاله این شماره ویژه،«تولید سینمائی پس از انقلاب،»به قلم پژوهشگر فرانسوی،آینس دوویکتور،به بررسی انواع نهادها و مراکز دولتی،نیمه دولتی و خصوصی تولید فیلم در جمهوری اسلامی اختصاص دارد."