ملخص الجهاز:
"در مقدمه بخش اول کتاب آمده است که مفهوم ارتباطات را ظاهرا نمیتوان،با برنامهریزی پیوند داد زیرا چنین تصور میشود که ارتباط طبیعتا اهرمی خودانگیخته است.
ضمنا ارتباط از دیدگاه یک پیام گیر مدنظر است و نه از نگاه فرستنده پیام به علاوه در این فصل به مفاهیمی همچون همدلی،اهمیت زمان برای دانشمندان ارتباطات،محیط اجتماعی به عنوان عاملی مهم،زمینههای فرهنگی و افکار عمومی اشاره میشود.
در بخش دوم کتاب رویکردهای نظری برای برنامهریزی ارتباطات موردنظر نویسنده است و در فصل اول این بخش رویکردهای جریان چند مرحلهای ارتباطی دو مرحلهای لازارسفیلد و کاتز اختصاصی مییابد.
محصول،قیمت، مکان،ترویج پیکارهای ارتباطی عنوان دهیمن فصلی است که نویسنده آن را در برنامهریزی ارتباطات جایی میداند که نظریه و عمل باهم تلاقی میکنند.
همچنین به میزان اثربخشی یک پیکار ارتباطی اشاره کردهاند و مینویسد: هنجارهایی که پیکار بر آن استوار است،باید مورد قبول مردم باشد و اگر مخاطبان مورد نظر نباشند و دیدگاه فرستنده مطرح شود، گمان نمیرود که پیکار اثربخش باشد.
عناصر ارتباط عنوان سومین بخش این کتاب میباشد که فصل اول آن به فرستنده میپردازد و دو الگوی«وستلی»و«مکلین» و الگوی«مالتزکه»را تشریح میکند.
در انتهای کتاب به موضوع«تأثیرات» پرداخته میشود و نویسنده در این زمینه میگوید:از میان جنبههای فراگرد ارتباط جمعی،تأثیرات،بیش از همه مورد مطالعه و بحث قرار گرفته است که یکی از مهمترین علل این تأیید میتواند ترس از آثار بد رسانهها باشد.
مرحله اول رسانهها را هنجارهایی که پیکار بر آن استوار است، باید مورد قبول مردم باشد و اگر مخاطبان موردنظر نباشند و دیدگاه فرستنده مطرح شود،گمان نمیرود که پیکار اثربخش باشد."