ملخص الجهاز:
"شاید موقعیت تناقضآمیز کنونی ناشی از تاثیرپذیری از این متغیرهای متفاوت باشد؛از سویی تغییرات جهانی جامعه ایران را تحت تاثیر قرار داده و همانگونه که کاستلز(2831)تصریح میکند:"ابعاد دگرگون شدن آگاهی زنان و ارزشهای اجتماعی در اکثر جوامع،آن هم در کمتر از سه دهه شگفتانگیز است،تحول فرآیند جامعهپذیری جنسیتی در زمینه حضور زنان در عرصههای عمومی با هدف کسب موقعیتهای بالاتر اجتماعی،با گسترش تحصیلات بویژه در سطح آموزش عالی در میان زنان تشدید شده است،هر چند تغییر چندانی متناسب با آن در زمینه حضور و مشارکت مردان در عرصههای خصوصی و تقسیم کار جنسیتی دیده نشده است.
همچنین 45 درصد دانشجویان کشور را نیز زنان تشکیل میدهند و 26 درصد پذیرفتهشدگان کنکور در حال حاضر،زن هستند(خبرگزاری دانشجویان ایران،52 بهمن 4831)،همچنین مطالعات نشان میدهند دختران به نسبت پسران، میل بیشتری به اخذ نمرات بالا و فرار از اخذ نمرات پایین نشان میدهند،به گونهای که میانگین نمرات دختران دانشجو 0/25 از میانگین نمرات پسران دانشجو بیشتر است و ضریب تغییر (میزان تفاوت نمرات بالا و پایین)نمرات در مورد پسران بیشتر و در مورد دختران کمتر است (عبد اللهیان،6002)در واقع دختران بدون این که یکدیگر را دیده باشند یا برای کسب موفقیتهای تحصیلی،برنامهای عمومی داشته باشند،براساس شرایط به وجود آمده و نیاز به پیشرفت و درک و دریافت جدید از موقعیت،تحصیل و کسب مدارج عالی را از ابزار مشروع و حتی تشویق شده اجتماعی برای بهرهبرداری از تواناییهای خود میبینند."