ملخص الجهاز:
"مهوش عالمی باغها و حیاطهای ایرانی رویکردی به طراحی معماری معاصر1 ترجمهء میثم یزدی باغ ایرانی،که در پیش از اسلام پدید آمد و در دوران اسلامی نشو و نما یافت،الگویی متفاوت با باغهای دیگر سرزمینها دارد و این تفاوت از دیرباز شهره بوده است.
آیا این تغییرها و استمرارها از وقوع چنین تغییرها و استمرارهایی در بستر فرهنگی حکایت میکند؟ آیا چنانکه رابرت هیلنبرند51میگوید،تهیهء مجدد شاهنامهء فردوسی در دربار صفویان امری صرفا مربوط به قدرت سیاسی است؟31یا آثار و نشانههای آیین کهن آنچنان عمیق بود که احیای معنای نهفته در نبرد کیهانی خیر و شر در اشعار[فردوسی]را برای یادآوری و برشمردن نبردهای قهرمانان و شاهان با ستمکاران ایجاب میکرد؟آیا به قول گری61،در اعتقادات اسلامی عناصر زرتشتی نهفته است؟41آیا شاهان دوران اسلامی نوروز را همچون کورش تنها به واسطهء اسطورهء امپراتوری ایران جشن میگرفتند و بار عام میدادند و هدایایی از میوههای از خاک برآمده میپذیرفتند؟یا تداوم در معناست؛همان که کربن آن تأمل پیوسته در شخصیت ملک موکل بر زمین در حکمت اسلامی-ایرانی،از سهروردی در سدهء ششم/دوازدهم تا ملاصدرای شیرازی در سدهء یازدهم/هفدهم،میداند؟آیا این قرابت معنایی (01)- Cosmic Ocean (11)- david Stronach (21)- George Perrot (31)- Polybius (C 200-C 118 BC) (41)- archetype (51)- Robert Hillenbrand (61)- L.
اگرچه فیشر فون ارلاخ این عمارت را تنها از چشم دیگر جهانگردان دیده بود،از آن در طراحی باغ- خانهای تفریحی برای شلوس کلسهایم91استفاده کرد.
نمونههای فوق نشان از رویکردی دارند که در آن عنصری از باغ ایرانی تقلید شده و به منزلهء سرنمونی در طراحی کوشک به تفسیری نو درآمده است؛البته در بستر فرهنگیای کاملا متفاوت و با قوانین و معانی خاص خود."