خلاصة:
بررسی اثرات حذف معلمان تربیت بدنی پایه های اول تا سوم ابتدایی بر آمادگی جسمانی دانش آموزان
سلطانیان محمدعلی*
* دانشگاه سمنان
با توجه به اهمیتی که آمادگی جسمانی بر سلامتی جسمی و روانی کودکان (کاهش عوامل بیماری قلبی، کنترل وزن کاهش اضطراب، افسردگی و…) دارد؛ این تحقیق اثرات حذف معلمان تربیت بدنی را بر آمادگی جسمانی دانش آموزان پایه های اول تا سوم ابتدایی مورد بررسی قرار داده است. برای این منظور میزان آمادگی جسمانی دو گروه از دانش آموزان پسر از طریق آزمون استاندارد ایفرد مورد سنجش و مقایسه قرار گرفت. یک گروه در پایه های اول تا سوم ابتدایی فاقد معلم تربیت بدنی (55 نفر) و گروه دیگر در همین پایه ها دارای معلم تربیت بدنی بودند (64 نفر). تجزیه و تحلیل آماری نیز از طریق آزمون تی مستقل انجام گرفت. نتایج نشان داد که میزان آمادگی قلبی تنفسی (P%5) در دانش آموزان فاقد معلم تربیت بدنی به طور معنادار کمتر از دانش آموزان دارای معلم تربیت بدنی است. در حالی که از نظر میزان آمادگی جسمانی، در سه بخش آمادگی عضلات کمربند شانه ای، سرعت و چابکی بدن، تفاوتی میان دو گروه دیده نشد.
ملخص الجهاز:
نتایج آزمون t دو گروه در آزمون 548 متر (به تصویر صفحه مراجعه شود)براساس نمودار و جدول شماره 1،میانگین زمان بهدست آمده در آزمون548 متر دو(آزمودنی که آمادگی قلبی تنفسی را میسنجد)دانشآموزان دارایمعلم تربیت بدنی 13 ثانیه کمتر از دانشآموزان بدون معلم تربیت بدنی است؛این تفاوت با توجه به بیشتر بودن T مشاهده از T بحرانی برای درجه آزادی117 با اطمینان 99 درصد معنادار است؛به عبارت دیگر فرضیه شماره 1 تأییدمیشود.
نتایج آزمون t دو گروه در آزمون دراز و نشست (به تصویر صفحه مراجعه شود)براساس نمودار و جدول شماره 2،میانگین تعداد حرکت دراز و نشست(آزمودنی که آمادگی عضلات شکم را میسنجد)در دانشآموزان دارا و فاقدمعلم تربیت بدنی به ترتیب 24 و 21 است که این اختلاف نیز برای درجهآزادی 117 در سطح 95 درصد معنادار است(به علت بیشتر بودن T مشاهدهاز T بحرانی)؛بنابراین فرضیه 2 نیز مورد تأیید قرار میگیرد.
نتایج آزمون t دو گروه در آزمون دو 9X4 متر (به تصویر صفحه مراجعه شود)براساس نمودار و جدول شماره 4 میانگین زمان بهدست آمده در آزموندو 9X4 متر که چابکی بدن را میسنجد در دانش آموزان دارای معلمتربیت بدنی 0/18 ثانیه کمتر از دانشآموزان فاقد معلم تربیت بدنی است،امااین تفاوت با توجه به کمتر بودن T مشاهده از T بحرانی برای درجه آزادی117 با اطمینان 95 درصد معنادار نیست؛لذا فرضیه شماره 4 نیز مورد تأییدقرار نمیگیرد؛به عبارت دیگر تفاوتی میان دو گروه از دانشآموزان از نظرمیزان چابکی بدن وجود ندارد.
حث و نتیجهگیری این پژوهش به منظور بررسی آثار حذف معلمان درس تربیت بدنی بر آمادگیجسمانی دانشآموزان پایههای اول تا سوم ابتدایی،میزان آمادگی جسمانی دوگروه از دانشآموزان(دارا و فاقد معلم تربیت بدنی)را مورد مقایسه قرار داد.