"حرف اول پیآمدهای سیاسی-فرهنگی حماسهء 51 خرداد تحول در ذائقهء فرهنگی جامعه(5) ذائقهء فرهنگی جامعه-به ویژه نسل جوان-نیز سخت دگرگونی مییافت،چنانکه در ضریب نوجویی نسل جوان با این دگرگونی اجتماعی،نیازهای فکری و فرهنگی به گونهای مطرح میشد که در پاسخ فراخور به آن،در صحنهء فرهنگی جامعه،پریشانی به چشم میخورد: رسانهها احساس ناهنجاری داشتند،سخنوران و قلمداران در انطباق با محیط نو به تکاپو افتاده بودند،چهرههایی به صحنه میآمدند و چهرههایی دیگر،رنگ میباختند.
اگر تا دیروز با طرح چند واژه و اصطلاح نو در منابر،چشمها گرد میشد و بحث از روانشناسی کودک و جوان معرکه برپا میکرد،پس از حماسهء خرداد،این همه را چندان جاذبهای به چشم نمیآمد و بسا در نگاه نسل 51 خرداد،جز از اطواری کودکانه نمینمود.
پیدایش شرکت انتشار-وابسته به نهضت آزادی-و استقبال نسل جوان از آثار مرحوم آیت الله طالقانی و سران نهضت آزادی،چونان ترجمهء آثاری از رهبران اخوان المسلمین و انتشاراتی دیگر از همین دست،به همین تحول فرهنگی راجع است."