ملخص الجهاز:
2-ماهیت اصیل است نه وجود(البته محمد رفیعپیرزاده در المعارف الالاهیه اعتباریت وجود را از قولرجبعلی رد میکند،منتخباتی از آثار حکمای الهیایران ج 2 ص 467).
3-وجود مشترک لفظی است نه مشترک معنوییعنی مبدأ اول موجود به وجود ممکن نیست(تعلیقات7-146).
5-ماهیت نیز مشکک نیست آنچه هست بعضیمحمولات عرضی میتوانند مقول به تشکیک باشند بهسبب اختلاف استعداد موضوعات(تعلیقات 153).
6-انکار وجود ذهنی:علم عقل به موجودات نه بهحصول صورت موجودات است در عقل،و نه نفس حضوراست،و نه صورت حاصله و نه به حضور موجودات نزدعقل...
8-متعلق جعل ماهیت است نه وجود و نه اتصافماهیت به وجود.
10-خدا موضوع علم ماوراء الطبیعه نیست.
مقالههای این شماره از فصلنامۀ فلسفیادبی،فرهنگی ارغنون دردو دسته تقسیم شدهاند:دستۀ اول که هشت مقالۀ نخست را شامل است،عمومااز منظر«تحلیلی»به بحث از«اخلاق»میپردازد وبرخی مسایل منطقی گزارههای اخلاقی را،ذیل عنوان«فرا اخلاق»بررسی میکند.
دستۀ دوم که مشتمل بر باقی مقالههاست ازدیدگاههای دیگر به طرح برخی مهمترین مسایل ومباحث نظری اخلاق اختصاص دارد.