ملخص الجهاز:
(مثل صحنۀ صفحۀ 293)بلکهدرستتر بود که علی در قالب زمان گذشته با وقایعداستان برخورد میکرد،اما علت این نشدنها آنجاستکه نویسنده میداند در انتهای داستان قرار است علیبمیرد،و او باید داستان را به گونهای روایت کند که انگارعلی فصل به فصل،در جریان روایت مکتوب نویسندههست و در آن دخالت هم میکند،تا زمینه برای بخش23 و مرگ علی فراهم شود.
(البتهدر اینجا شگفت منظور خرق عادت بودن برخی وقایع،نسبت به منطق وقایع بیرونی انسانهای خارج از متناست،وگرنه این شگفتی در دل داستان،امری معمولنشان داده شده است،به گونهای که حتی مرگ هم دراین رمان مرگی عادی نیست و مرزی میان زندگی ومرگ انسانها وجود ندارد و هیچ شخصیتی از این که&%03622AMKG036G% شاهد حضور فردی مرده در کنار خود است،متعجبنمیشود و آن را طبیعی میانگارد).
همچنین در صفحۀ255 رمان نویسنده از قول علی دربارۀ واقعۀ نان و نمکدادن به مار سیاهی که در حیاط خانۀ فتاح ساکن است،به دو روایت متناقض اشاره میکند و همزمان هم نشانمیهد که این گونه بازیهای زبانی کاملا اندیشیدهانجام شده است:«حالا،هم نوشتهای که[اسکندر]تویقضیۀ نان و نمک بوده(فصل پنج من)هم نوشتهاینبوده(فصل پنج او)به هر حال هر دویش را نوشتهای.
گفتیم که نویسنده باورها و آیینهای مردمی وهمچنین خصایص زبانی قشرهای متفاوت مردم را بهخوبی در رمانش نشان داده است،اما اصرار بیش از حداو در این گونه موارد گاه باعث شده است که عملششکلی تصنعی به خود بگیرد و آشکار شود که نویسندهقصدی مردم شناسانه هم از کار خود داشته و تنها بهساختن فضاهایی داستانی اکتفا نکرده است.