ملخص الجهاز:
"نشست گفتوگو دربارهء وجوه اشتراک معماری و ادبیات داستانی(داستان کوتاه) با حضور حسین پاینده،سید محمد بهشتی و مهران مخبر معماری مدرن دراماتیک نیست مهران مخبر:موجب تشکیل این جلسه بیش از هر چیز ابراز علاقهء دکتر پاینده به پیگیری وجوه اشتراک مقولات ادبی-خصوصا داستاننویسی-با معماری و ساختارهای معمارانه بوده است.
بار اولی که به دقت نظر ایشان در این خصوص پی بردم،زمانی بود که در جلسهء سوم محفل اهل اندیشه،ادب و هنر،مطلبی دربارهء معماری به عنوان تدوین فضا مطرح کردم و در دنبالهء آن مبحث سینرژی در هنرها را از جمله وجوه مشترکی دانستم که به صورت مشابهی در خلق آثار فکری،ادبی و هنری موضوعیت دارد.
اتفاقا حرفهایی که ادگار آلن پو میزند برحسب مفاهیم معماری است و این شاید به شما نشان دهد که چرا یک شاعر به سمت داستان کوتاه آمد.
در قضیهء رمان و قصه،غیر از این است که کسی مانند شولوخف و قصههای کاربردی او را بیارزش تلقی میکنند،به خاطر اینکه قصهء او به عنوان ابزاری در دست حزب کمونیست قرار میگیرد؟آیا قصههای دوران جدید اعتبارشان را بیش از هر چیز از اینجا به دست نمیآورند که به درد جامعه نمیخورند و حدیث عشق هستند؟حدیث نفسی که حتی نمیتواند چراغ کوچکی را جلوی پای مردم روشن کند.
به همین لحاظ از بین صد نفر تولیدکنندهء اثر هنری،یک معمار مییابید که وقتی خانهای برای صاحب کار خود میسازد،اهال منزل بدون آنکه به دودوتا چهارتای آن پی ببرند،از بودن در آن منزل احساس شعف و آسایشی عمیق میکنند،چون اندازهها و نحوهء تدوین فضا با حضور ایرانی آنها سازگاری کامل دارد."