ملخص الجهاز:
زیرا اگر بپذیریم که یکی ازمعانی سجاوندی به معنی(منقش کردن با طلا وشنگرف)است،و در اصطلاح کنایی به مفهوم قلبحقیقت،پس میتوان بیت را اینگونه معنی کرد:تو از این توانایی و قوت(توان منفی)-به کنایهگستاخی و بیشرمی-برخوردار هستی که...
ذکر این نکته نیز خالیاز لطف نیست که پذیرش سه حمام با سه خانه)اگر چهذکر نشده)خیلی به دور از ذهن نمیتواند باشد،ای بساشاعر بسیار پوشیده و کنایی از تعدد زوجات و یا نهایتامکانات سخن میگوید که در این صورت باید گفت کهباز لاهور در شکل مجازی ارادۀ کل به جز،یعنی خانهمراد شاعر بوده است.
اگر چه در معنی ارائه شده تاکی جای بحثنیست،ولی باید گفت که بیت با همان مفهوم:«آمرزنده»و«بخشنده»نیز دارای معنی کاملی است، یعنی میتوان بیت را اینگونه معنی کرد:از آنجا که تو از عمر و زندگی خود مأیوس و ناامیدشدی،همه کسان(در هر جا)که میخواستند به توبخششی(لطفی)کنند،آنان نیز ناامید شدند و از دستآنها هم کاری ساخته نیست،زیرا اولین شرط همانا،امیدواری و روحیۀ تو است.
تقریبا به مصداق این شعر ازناصر خسرو:{Sچو تو خود کنی اختر خویش رابد#مدار از فلک چشم نیک اختری را#6-آرد هوای نای مرا نالههای زار#جز نالههای زار چه آرد هوای نای؟S}دکتر شمیسا«هوا»را در دو معنی ایهامی هوایزندانی نای و دمی که در نی دمیده میشود در نظر داشتهو مصراع دوم را«اسلوب الحکیم»میدانند،زیرامیگویند مراد از هوای نای،دمی است که در نی دمیدهاست،اما تاکی با توضیحات مستندی چون:{Sچه ساز بود که در پرده میزد آن مطرب#که رفت عمر و دماغم هنوز پر زهواستS}(حافظ)هوا را به معنی«نغمه و آهنگ»پذیرفته،معتقدندکه در این بیت منظور همان نغمه و آهنگ است.