خلاصة:
فیلم سینمایی هملت به کارگردانی«سر لارنس اولیویه»بر اساس نمایشنامه هملت اثر«شکسپیر»ساخته شده است.لارنس اولیویه برای به فیلم در آوردن این نمایشنامه قرائتی جدید از متنی که بهترین نمایشنامهنویس تاریخ آنرا نوشته،به وجود آورده است.
ابتدا در مروری تطبیقی،شخصیتهای فیلم با معادلشان در نمایشنامه مقایسه شده و سپس به تغییراتی پرداخته شده که کارگردان در ساختار روایتی اثر داده است.او با حذف بسیاری از صحنهها و شخصیتهای نمایشنامه،ترتیب تعدادی از صحنهها را به هم ریخته است.در این جابجاییها مقدار فراوانی از دیالوگها نیز حذف شده؛اما با وجود نقایص کار، اولیویه در تبدیل اثری صحنهای به فیلم از تواناییهای رسانه سینما استفاده مناسبی کرده است.در این پژوهش مهمترین این تغییرات نقد و بررسی شده است.
ملخص الجهاز:
"فیلم سینمایی هملت به کارگردانی«سر لارنس اولیویه»بر اساس نمایشنامه هملت اثر«شکسپیر»ساخته شده است.
اولیویه برای به فیلم در آوردن این نمایشنامه قرائتی جدید از متنی که بهترین نمایشنامهنویس تاریخ آنرا نوشته،به
شکسپیر نیز یکی از جنگاوران این میدان است که
است که در دنیای شکسپیر به دنیا آمده و فیلم او هملت به دلیل
کلادیوس از محل نمایش مرگ گونزالو است که هملت در وسط
اما در بقیه مواقع هملت اولیویه متفکر است و آنقدر سرد
اولیویه با پیروی از این جریان،نوع رفتار هملت با گرترود را
جونز،تماشاگر براحتی این برداشت را میکند که هملت گرترود
به هرصورت واضح است که ارتباط بین هملت و گرترود
در فیلم فورا پس از تکگویی هملت که در آن از مرگ پدر و ازدواج زود هنگام مادر شکایت میکند و قبل
گرفته در پایان این صحنه است که پس از نصیحتهای پولونیوس به
کل ماجرا آزمودنی است برای افیلیا تا بین هملت و پدرش یکی ار
تمامی این خصایص اخلاقی کلادیوس در فیلم نیز وجود
گرترود از او در هراس است و کلادیوس که این را احساس کرده
که وجود دارد مربوط به زمان ملاقات لایرتیس و افیلیا است که در
این صحنه،صحنهء ششم قرار گفته است که خبر ورود هملت را به
هملت بسیار ناگوار میآید و به همین دلیل است که تا اندازهای به
هملت از این دسیسه آگاه استه(آیرونی)هیجانزده است که آیا
از این نگاه مشخص است که گرترود نیز مانند بیننده
کشتن پسرش را نیز دارد و او در این میان بیگناه است.
در فیلم اولیویه این شخصیت حذف شده است."