ملخص الجهاز:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود) تصویر 3-نقش برجسته کوه سرسره (به تصویر صفحه مراجعه شود) تصویر 4-نقش برجسته چشمهعلی (به تصویر صفحه مراجعه شود) تصویر 5-نقش فتحلیشاه در مرکز نقش برجسته تنگ واشی حجاری تنگ واشی با توجه به موقعیت قرارگیری و پرداختن به صحنهی شکار که موضوع مورد علاقه شدید پادشاهان و شاهزادگان قاجار بوده است؛و نیز شرح وقایع،با ذکر القاب شاه شرح حدود قلمرو شاهنشاهی اوضاع و احوال کشور و خزانهی شاهی در کتیبه به نظر میرسد تحت تأثیر و الهام گرفته از کتیبهی داریوش در بیستون و نیز صحنههای شکار طاق بستان است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) تصویر 12-قسمتی از نقش برجسته تنگ واشی در مورد سال ایجاد اثر و نام بانی و حجار و نقاش این نقش برجسته در دو قاب کوچک در دو سوی حجاری چنین آمده است: سمت راست:"به سرکاری عالیجاه عبد اله خان حاکم محال فیروزکوه و طراحی آقا عبد اله نقاشباشی و معمار باشی"10(تصویر-13).
محمد زمان اولین هنرمندی است که در زمان شاه عباس دوم به رم فرستاده میشود که چیزهایی در مورد نقاشی بیاموزد،او وقتی در ایتالیا بوده مسیحی میشود و نام پائولو زمان را برای خود انتخاب میکند و پس از بازگشت به ایران آغاز به هند پناهنده میشود و تحت حمایت شاه جهان و اورنگ زیب قرار میگیرد و سرانجام به ایران مراجعت نموده و سه صفحه از کتاب خمسه نظامی را که صد سال قبل برای شاه طهماسب درست شده بوده ولی تصاویرش ناتمام مانده بود نقاشی میکند از آن جمله تابلوی موردنظر."