خلاصة:
بررسی حساب(جنبهی تفکر کمی)و مشکلات دانشآموزان در این درس از جنبههای مورد بحث در آموزش استثنایی و روانشناسی تربیتی میباشد.هدف از پژوهش حاضر بررسی مشکلات دانش آموزان دختر و پسر کلاس سوم ابتدایی در محاسبات ریاضی از نوع جمع بود.انوع جمعی که در این پژوهش مورد ارزیابی قرار گرفت شامل جمع پایه،جمع همراه با انتقال دهگان،جمع همراه با انتقال صدگان،جمع سه عدد و جمع همراه با درک مفهوم صفر بود که عملکرد دانشآموزان کلاس سوم ابتدایی در دو گروه دختران و پسران مورد مقایسه قرار گرفت.نمونهی مورد مطالعه،مشتمل بر 448 (200 پسر و 248 دختر)دانشآموز کلاس سوم ابتدایی شهر شیراز بود.اطلاعات از طریق یک آزمون معلم ساخته که 167 سؤال داشت، در سه مرحله اجرا شد و جمعآوری گردید.ضریب تنصیف آزمون 0/81 و آلفای کرنباخ 0/86 محاسبه شد و روایی محتوایی و همگرایی آزمون نیز احراز گردید.دادهها با استفاده از آزمونهای آماری تحلیل واریانس چند متغیری،تی وابسته و اندازهگیری مکرر تک ضربهای مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج،نشان داد که دانشآموزان کلاس سوم ابتدایی بیشترین مشکل را در انجام عمل جمع همراه با انتقال صدگان،و کمترین مشکل را در جمعهای همراه با درک مفهوم صفر داشتند.همچنین در همهی انواع جمع میزان اشتباهات پسران بیشتر از دختران بود.دانش آموزان در انجام جمع به شیوهی افقی،نسبت به شیوهی عمودی، اشتباهات بیشتری داشتند.
ملخص الجهاز:
"انوع جمعی که در این پژوهش مورد ارزیابی قرار گرفت شامل جمع پایه،جمع همراه با انتقال دهگان،جمع همراه با انتقال صدگان،جمع سه عدد و جمع همراه با درک مفهوم صفر بود که عملکرد دانشآموزان کلاس سوم ابتدایی در دو گروه دختران و پسران مورد مقایسه قرار گرفت.
یافتهها نتایج به دست آمده به قرار زیر است: 1-جهت پاسخ به سؤال اول،در مورد تفاوت عملکرد دانشآموزان در جمع پایه،جمع همراه با انتقال دهگان،جمع همراه با انتقال صدگان،جمع سه عدد و جمعی که با درک مفهوم صفر همراه است،از آزمون آماری اندازهگیری مکرر تک ضربهای و آزمون تعقیبی پیش تجربه استفاده شد(در این تحلیل از نمرهی خطای هر بعد استفاده گردید).
(جدول دو) (به تصویر صفحه مراجعه شود) 2-در ارتباط با سؤال دوم پژوهش،یعنی بررسی تفاوت میان دختر و پسر در زمینهی انجام جمع پایه،جمع همراه با انتقال دهگان،جمع همراه با انتقال صدگان،جمع سه عدد و جمعی که با درک مفهوم صفر همراه است،از آزمون تحلیل واریانس چند متغیری استفاده شد(در این تحلیل نیز از نمرهی اشتباهات دانشآموزان استفاده گردید)همان طور که جدول شمارهی سه و چهار نشان میدهند: -در جمع پایه بین دختران و پسران تفاوت معناداری وجود داشت،میانگین نمره خطای پسران بیشتر از دختران بوده است (F-5/34ṣP>0/05) .
سؤال دوم:آیا میان دانشآموزان دختر و پسر کلاس سوم ابتدایی در زمینهی انجام(جمع پایه،جمع همراه با انتقال دهگان،جمع همراه با انتقال صدگان،جمع سه عدد و جمعی که با درک مفهوم صفر همراه است)تفاوت معناداری وجود دارد؟ نتایج این پژوهش همچنین نشان داد که در انواع جمعهای موجود در کتاب ریاضی کلاس سوم ابتدایی،پسران بیش از دختران دارای مشکل بودند."