ملخص الجهاز:
"جامعه پیچیدهتر،مدرن و متشکل از گروههای فردی هستند که از طریق تقسیم کار شکل میگیرد و دولت بر آنها نظارت میکند(یان کرایب،ص 551) به عقیده دورکیم،اینکه دولت نمیتواند حافظ اخلاقی قلمرو اقتصادی باشد،مسئلهای جدی است که امید به دستیابی به تقسیم کار بهنجار را به مخاطره میاندازد،چون میتوان بیعدالتی و کشمکشهای اجتماعی را تقلیل داد،هنگامی که ساختار اقتصادی از قید و بندهای اخلاقی مبری است،چگونه ممکن است بتوان نابرابری اجباری و تضاد طبقاتی را از میان برد،هنگامی که میدان اصلی وقوع این مبارزهها به نظم درنیامده باشد؟ انطباق اجتماعی نابهنجاری در نظریه دورکیم با توجه به تحلیل سیستمی دورکیم،جامعه در سیر طبیعی و سالم خود بعد از نظام تقسیم کار بهنجاری میرسد.
جدول شماره 5:توزیع جمعیت نمونه برحسب میزان انطباق اجتماعی روستائیان و عشایر مهاجر در شهر تهران در لایهء اول-همنوایی (ENN1) (به تصویر صفحه مراجعه شود) براساس دادههای جدول،بیشترین میزان فراوانی با تعداد 621 نفر یا 84/8 درصد شامل کسانی بوده است که در لایه اول-میزان همنوایی با گرایش متوسط و کمترین میزان فراوانی با تعداد 24 نفر یا 61/3 درصد اختصاص به کسانی داشته که دارای همنوایی با گرایش زیاد بودهاند.
جدول شماره 6:توزیع جمعیت برحسب میزان انطباق اجتماعی روستائیان و عشایر مهاجر در شهر تهران در لایهء دوم-همسازی و مشارکت (ENN2) (به تصویر صفحه مراجعه شود) با توجه به دادههای جدول فوق بیشترین میزان فراوانی با تعداد 911 نفر یا 64/1 درصد شامل کسانی بوده است که در لای دو-همسازی و مشارکت با گرایش تا حدودی و کمترین میزان فراوانی با تعداد 94 نفر یا 91 درصد اختصاص به کسانی داشته که در لایه دوم- همسازی و مشارکت با گرایش زیاد بودهاند."