خلاصة:
در پایان وضعیت تحرک بین نسلها در جامعه ایران با توجه به تحقیقات صورت گرفته در ایران ارایه شده است که بیانگر ظهور گونهای تحول کیفی در نسل جدید نسبت به نسل قبلی است. امروزه مفهوم نسل به عنوان مفهومی جامعهشناختی،اهمیتی ویژه یافته و مفاهیم تحرک میان نسلها و شکاف نسلها در تحولات و پیشرفتهای اجتماعی مورد مطالعه دانشمندان اجتماعی بهویژه جامعهشناسان قرار گرفته است.هدف اصلی این مقاله،تبیین جامعهشناختی مفهوم نسل و مطالعهی مهمترین عوامل مؤثر در ایجاد و گسترش تحرک بین نسلها و پدیدهی شکاف نسلهاست. شکاف نسلها بهویژه در جوامعی که در مرحلهی گذر تاریخی خود از جامعه سنتی به توسعه اجتماعی گام برمیدارند واقعیتی اجتنابناپذیر و مطالعه ویژگیها و عوامل آن از اهمیت خاصی برخوردار است. در این مطالعه عوامل دهگانه صنعتی شدن و مدرنیسم، تحولات اجتماعی و فرهنگها،تغییر ارزشها و هنجارهای اجتماعی،جامعهپذیری،خانواده،آموزشی و تحصیلات رسانهها و وسایل ارتباط جمعی،گروه مرجع،پایگاه اقتصادی و اجتماعی و رشد فردگرایی به عنوان منابع اساسی شکاف نسلها مورد تحلیل قرار گرفتهاند.
ملخص الجهاز:
"نسل بر پایهی تجربیاتی که افرادش در آن شریک بودهاند حد و مرزی از خود به دست میدهد و در واقع خدشهای حول محور این گونه تجربهها تشکیل میشود.
اقتصادی نمودار میشوند)شکاف نسلی خود معمول شکافهای مزبور است.
دورهای»در مورد نسل در میان جمعیتشناسان شیوع زیادی دارد و آنها در اشاعه این معنی در میان دیگر رشتههای علوم اجتماعی از نسل مؤثر بودهاند.
موقعیت اجتماعی یک نسل است که آن را با افراد نسل دیگر متفاوت میکند.
وجود دارد و از طرف دیگر،این نسل به سوی کسب تجربه جدید است.
هویت این گونه تعریف شده است:عدم موفقیت یک نوجوان در شکل دادن به
تضاد ناشی از ابزارهای به کار گرفته شده برای تحقق دادن به ارزشهای مورد قبول طرفداران دیدگاه سوم است که معتقدند
مشترک مربوط به یک نسل است که راه تغییر اجتماعی را باز میکند.
تقویت شده است و نسل جدید به ارزشهای فرامادی اولویت بیشتری میدهد.
شکاف بین نسلها در نظر گرفته شده است.
افراد و شؤونات اجتماعی آنان به عنوان یکی از منابع شکاف نسلها در نظر
این است که در صورتی که سرمایه اجتماعی خانواده در نظر فرزندان بالا نباشد و
نسل جوان در ایران در فضای فرهنگی در سطوح ملی-جهانی قرار گرفته است؛ لذا میتوان گفت که ورود نسل جدید در عرصه فرهنگ با تغییرات فرهنگی
بوده که در نسل جدید این میزان به 9/2 درصد افزایش یافته است.
گذشته 12/7 درصد است که این میزان در نسل جدید به 13/6 درصد افزایش
میتوان مدعی شد ورود نسل جدید همراه با تغییر فرهنگی است."