خلاصة:
امنیت ملی کشورها تحت تأثیر مرزهای بینالمللی و منطقهای که کانونهای بحران محسوب میشوند همواره موردتهدید قرار دارد.هرچه بر دامنه گسترش جهانی شدن و ابعاد آن افزوده میشود،این تهدیدات در عرصههای مختلف سیاسی،اجتماعی،اقتصادی و فرهنگی نسبت به آن دسته از کشورهایی که آسیبپذیری بیشتری دارند،تشدید خواهند شد.بنابراین پدیده جهانی شدن به مثابه تهدیدی بر امنیت ملی کشورها قابل بررسی کارشناسی است.این مطلب موجب طرح سؤالات بسیاری خواهد بود که برخی از سؤالات به ماهیت جهانی شدن و ابعاد آن مربوط میشود که در این مقاله متغیر مستقل فرضیهء تبیینی خواهد بود و برخی به شرایط،امکانات و موقعیت جغرافیایی و فرهنگی جوامع در تقابل با جهانی شدن.در این باره سؤال این است که جهانی شدن چگونه و در چه سطحی بر امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران تأثیر میگذارد؟مؤلفه هایی جون تنوع و تعدد بازیگران جهانی شدن یا جهانی سازی،انتزاعی بودن تعابیری که از مفهوم جهانی شدن استنباط میشود،وجود منافع و محدودیتها،نیتها و پروژههایی برای اهداف مشخص و اینکه جهانی شدن در چارچوب تئوریکی با سه یورکرد پروژه،پروسه و پدیده مورد توجه قرار داده میشود.از سویی موقعیت منطقهای و بینالملل ایران،شرایط اقتصادی،قرابتهای فرهنگی و موقعیت ژئوپولتیک سبب میشود رهیافتهای مختلفی در پاسخ به سؤال فوق پیش روی مخاطب قرار گیرد که این امر بستگی دارد به مربوط ساختن فرضهای احتمالی مورد نظر د ردو متغیر مستقل و وابستهء موضوع جهانی شدن و امنیت ملی جمهوری اسلامی.در این مقاله سعی شده است در پاسخ به سؤال اصلی فرضیهء زیر معرفی شود.جهانی شدن به مثابه پروسه و پروژه و یا پدیده بر امنیت ملی جمهوری اسلامی تأثیر گذار است.این تأثیرات بستگی به ایفای نقش بازگران و نخبگان جمهوری اسلامی و سیستم مدریتی کلان کشور دارد.با توجه به زمینههای مناسب و امکانات فرهنگی،سیاسی و ژئوپولتیکی جمهوری اسلامی ایران،جهانی شدن میتواند فرصتهای جدی و مناسبی را که تضمینی برای امنیت ملی جمهوری اسلامی است،فراهم کند.در غیر این صورت به حذف فرصتها و تهدی امنیت ملی جمهوری اسلامی منجر خواهد شد.
ملخص الجهاز:
"در این باره سؤال این است که جهانی شدن چگونه و در چه سطحی بر امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران تأثیر میگذارد؟مؤلفه هایی جون تنوع و تعدد بازیگران جهانی شدن یا جهانی سازی،انتزاعی بودن تعابیری که از مفهوم جهانی شدن استنباط میشود،وجود منافع و محدودیتها،نیتها و پروژههایی برای اهداف مشخص و اینکه جهانی شدن در چارچوب تئوریکی با سه یورکرد پروژه،پروسه و پدیده مورد توجه قرار داده میشود.
از سویی موقعیت منطقهای و بینالملل ایران،شرایط اقتصادی،قرابتهای فرهنگی و موقعیت ژئوپولتیک سبب میشود رهیافتهای مختلفی در پاسخ به سؤال فوق پیش روی مخاطب قرار گیرد که این امر بستگی دارد به مربوط ساختن فرضهای احتمالی مورد نظر د ردو متغیر مستقل و وابستهء موضوع جهانی شدن و امنیت ملی جمهوری اسلامی.
همچنین در نگاه منفی به جهانی شدن که در مفهوم جهانی سازی مستتر است احساس میشود که نیتها و پروژههایی برای اهداف کاملا مشخص در دست اجرا میباشد که به مجموعهء آنها جهانی سازی اطلاق میشود،اما از این منظر نیز با توجه به نشانههای عینی و اثرات بیرونی آن روند کلان،مثلا گفته میشود که جهانی سازی یعنی گسترش فقر در جهان و افزایش فاصله دارا و ندار؛در حالی که فقر و گسترش آن در سطح جهان معلول آن روندهای کلان بوده و لذا نمیتوان ادعا کرد جهانی سازی مساوی با گسترش فقر است.
برخی مسائل مرتبط با این سیاستگذاریها که در تقویت امنیت ملی تأثیر گذار میباشند و نیاز به اقدام جدی دارند به تشریح ذیل است: -تداوم تنش زدایی با همسایگان و سایر کشورها؛ -استفاده بهینه از امکانات و منابع در جهت حفظ منافع ملی؛ -مشارکت جدی و ایفای نقش مؤثر در تحولات؛اما باید توجه داشت مشارکت ارادی دارای منافع میباشد که عنصر زمان و موقعیت مناسب از الویتهای این مشارکت است."