خلاصة:
اهمیتی که توسعه کسب و کار الکترونیکی در تمامی جوامع دارد و تلاشی که در راستای توسعه کاربری فناوری اطلاعات و ارتباطات در اقتصاد و بازرگانی می شود، قطعا مستلزم تبیین اهداف و استراتژی های مربوطه به منظور بهره برداری موثر از این پدیده و افزایش کارآیی و اثربخشی جریان توسعه آن است. در این تحقیق سعی بر آن بوده است تا راهکارهایی برای توسعه کسب و کار الکترونیکی در صنایع مختلف کشور عرضه، و بر این اساس صنایع کشور مورد اولویت بندی قرار گیرد. البته با این پیش فرض که استراتژی جهش صادراتی بعنوان استراتژی سطح بالاتر کسب و کار الکترونیکی مورد پذیرش قرار گرفته است. با این مقدمه مساله اصلی این تحقیق این بوده است که آیا توسعه کسب و کار الکترونیکی می تواند توسعه صادرات را در کشور بطور عام و بطور خاص در هر یک از صنایع تسهیل کند یا خیر؟
بر اساس مساله فوق، فرضیات تحقیق شکل گرفت. نتایج تحقیق حاکی از آن است که در محیط کسب و کار فعلی کشور، کسب و کار الکترونیکی بر جهش صادراتی اثر زیادی ندارد، اما اگر برخی زمینه های اقتصادی، سیاسی، رقابتی موجود اصلاح شود، این ارتباط به سمت یک ارتباط موثر سوق پیدا خواهد کرد. نکته ای که در انتها به آن تاکید شده است اینکه این عدم ارتباط به معنای کنار گذاشتن یا بی اهمیت بودن مبحث کسب و کار الکترونیکی در فضای فعلی نیست. بلکه صرفا دقت بیشتر در اولویت بندی فعالیت های مربوط به توسعه کسب و کار الکترونیکی را در صنایع مختلف می طلبد. در مقایسه صنایع مختلف نیز، مشخص شد که در صنایع لاستیک و پلاستیک، فلزات اساسی و سایر وسایل حمل و نقل در ایران کسب و کار الکترونیکی بر جهش صادراتی موثر است اما در سایر صنایع این تاثیر حاکم نیست.
ملخص الجهاز:
"با آرزوی موفقیت سعید فتحی مدیر پروژه طبقه اول: عوامل درون سازمانی ردیف شرح عامل درجه اهمیت 1 شیوه های نا مناسب مدیریت در سازمان 2 ضعف سازمان در برنامه ریزی صادراتی 3 مشکلات تأمین مالی 4 عدم طراحی و بکارگیری تجهیزات جدید تولید 5 عدول در طراحی محصولات جدید 6 بالابودن قیمت تمام شده محصول 7 کهنه و نا مناسب بودن تکنولوژی تولید 8 عدم انجام اقدامات مناسب در راستای شناسایی مشتریان 9 شناخت ناکافی صادرکننده از محیط رقابتی سایر طبقه دوم: عوامل کلان اقتصادی ردیف شرح عامل درجه اهمیت 1 بالابودن نرخ بهره در کشور 2 بالابودن نرخ تورم در کشور 3 ضعف سیستم بانکی در ایران 4 پایین بودن امنیت اقتصادی در ایران 5 پایین بودن حجم سرمایهگذاری خارجی در ایران 6 پایین بودن سرمایه گذاری دولت در زمینه تحقیق و توسعه 7 نبود قوانین مالکیت فکری در کشور 8 ضعف موجود درانتقال تکنولوژی های نوین به ایران 9 پایینبودن بهرهوری عوامل تولید 10 ضعف سیستمهایاطلاعرسانی در سطح کشور 11 ناکافی بودن مشوقهای صادراتی سایر طبقه سوم: عوامل سیاسی، دولتی و قوانین و مقررات درجه اهمیت شرح عامل ردیف ماهیت روابط سیاسی کشور با کشور هدف 1 بی ثباتی قوانین دولتی مرتبط با صادرات 2 پیامدهای منفی عدم عضویت ایران در WTO 3 فعالیت ضعیف اصناف، اتحادیه ها و اتاقهای بازرگانی 4 ضعف عملکرد سازمان گمرک 5 ضعف قانون سرمایهگذاری خارجی در ایران 6 سایر طبقه چهارم: عوامل رقابتی درجه اهمیت شرح عامل ردیف ضعفتجربه صادراتیدرصنعت 1 ورود آسان رقبای خارجی به بازار بدلیل نیاز به سرمایه گذاری پایین 2 ورود آسان رقبای خارجی به بازار بدلیل پایین بودن سطح تنوع محصولات 3 توان بالای مشتری برای انتخاب عرضه کننده 4 قدرتمند بودن رقبای خارجی 5 فقدان تنوع در محصولات صادراتی توانصادراتی صادرکننده را کاهش داده است 6 تعداد زیاد رقبای فعال خارجی در بازار 7 پیامدهای ناشی از اقدامات نامناسب رقبای داخلی در صادرات محصول 8 عدم وجود فضای رقابتی لازم در کشور 9 سایر لطفا درجه اهمیت هریک از عوامل کلی را در جدول زیر به ترتیب اولویت از 1 تا 4 تعیین نمایید."