خلاصة:
همواره بهینه سازی مبنای هزینه یا سود همراه با محدودیت های ظرفیت، بیشترین کاربرد را برای طراحی شبکه تامین داشته است. با این وجود، در مدیریت استراتژیک زنجیره تامین دیدگاه جامع تری مورد نیاز است که عواملی همچون قابلیت اطمینان، انعطاف پذیری و زمان حمل و نقل را نیز در بر بگیرد. هدف این مقاله ارایه روش و چارچوبی انعطاف پذیر جهت طراحی شبکه تامین بر مبنای معیارها و عوامل مختلف تاثیرگذار بر آن است. به این منظور یک مدل برنامه ریزی خطی آمیخته عدد صحیح دو هدفه جهت طراحی شبکه تامین و انتخاب مرکز یک کاسه سازی توسعه داده شد که هدف اول آن بیشینه سازی مطلوبیت های شبکه، حاصل از فرآیند تجزیه و تحلیل سلسله مراتبی (AHP)، و هدف دوم آن کمینه سازی هزینه های استقرار تسهیلات و جریان کالا در شبکه تامین می باشد. در مقایسه با رویکردهای مرسوم که تنها به عوامل هزینه و سود می پردازند، استفاده از AHP تصمیم گیرنده را قادر می سازد تا معیارهای کمی و کیفی را با توجه به سلایق و ذهنیات خود در فرآیند تصمیم گیری وارد کند. از سوی دیگر استفاده از برنامه ریزی دوهدفه، بررسی مطلوبیت های حاصل از AHP را در کنار تابع هدف سنتی هزینه شبکه تامین میسر می سازد. مدل برنامه ریزی خطی دو هدفه مزبور به منظور ارزیابی و طراحی شبکه لجستیک یک شرکت خودروسازی مورد استفاده قرار گرفت و از میان روش های مختلفی که برای حل وجود داشت روش معیار جامع انتخاب گردید، این روش با تبدیل مدل برنامه ریزی دوهدفه به یک مدل برنامه ریزی تک هدفه غیرخطی، محاسبه مجموعه ای از جواب های مستدل را میسر می سازد، که نتایج آن ارایه شده است.