خلاصة:
هدف از این پژوهش،مقایسه مهارتهای حرکتی پایه منتخب(دریافت کردن پرتاب بالای شانه)کودکان 7 ساله شهرستان ارومیه بود.در پژوهش حاضر که از نوع توصیفی-میدانی بود. 102 دختر و 102 پسر کلاس اول ابتدایی مدارس دولتی آموزش و پرورش شهرستان ارومیه به عنوان آزمودنی شرکت کردند.اطلاعات پژوهش از طریق فیلمبرداری مهارتهای مورد نظر از سه زاویه روبرو،پهلو و پشت جمعآوری شد.الگوی دریافت کردن با استفاده از روش مرحلهای سیفلد و همکاران(1983)و الگوی پرتاب بالای شانه با روش مرحلهای روبرتون-هالورسون (1984)ارزیابی و ویژگیهای کلی این مهارتها مورد بررسی قرار گرفت.برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آمار توصیفی(میانگین و انحراف استاندارد)و آزمون آماری یومن ویتنی استفاده گردید.نتایج نشان داد،مهارت دریافت کردن بین پسران و دختران تفاوت معنیداری وجود ندارد و در مهارت پرتاب بالای شانه برتری از آن پسران است (P>0/05) .بر اساس یافتههای پژوهش،بیشتر آزمودنیهای پژوهش،در مقایسه با معیارهای وابسته به سن،پایینتر از مرحله پیشرفته از این مهارتها قرار دارند.
ملخص الجهاز:
"هدف از این پژوهش،مقایسه مهارتهای حرکتی پایه منتخب(دریافت کردن پرتاب بالای
نتایج نشان داد،مهارت دریافت کردن بین پسران و دختران تفاوت معنیداری وجود
Rudimentary Movement Abilities که کودک در دوره اول کودکی به نام مهارتهای حرکتی پایه1توسعه داده و پالایش
بین سنین مختلف کودکان در اجرای مهارتهای حرکتی پایه،تفاوت وجود دارد(11،12،
جزء حرکتی بازو و دست شامل چهار مرحله است:
نتایج نشان داد 24/25%پسران در مرحله اول و 76/74%در مرحله سوم قرار دارند.
نتایج نشان داد 79/28%پسران در مرحله اول و 21/77%در مرحله دوم قرار دارند.
مرحله سوم:تنظیم مناسب،که در حقیقت شکل بالیده حرکت این جزء است(تصویر 9).
نتایج نشان داد،64/13%پسران در مرحله اول و 36/86%در مرحله دوم قرار دارند.
نتایج نشان داد،64/13%پسران در مرحله اول و 36/86%در مرحله دوم قرار دارند.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) جزء حرکتی تاب خوردن دست به عقب شامل چهار مرحله زیر است:
نتایج نشان داد 76/25%پسران در مرحله دوم و 24/74%در مرحله سوم قرار دارند.
جزء حرکتی تاب خوردن بازو و به جلو شامل سه مرحله زیر است:
مرحله چهارم:گام بلند با پای مخالف،که در حقیقت شکل بالیده حرکت این جزء است
پژوهش حاضر به بررسی تواناییهای حرکتی پایه منتخب،شامل دریافت کردن و پرتاب از
وابسته به سن نیست اما بیشتر کودکان توانایی بالقوه برای کسب اشکال پیشرفته این مهارتها
همانطور که از نتایج این تحقیق بر میآید،در مهارت دریافت کردن بین دختران و پسران
معنیداری وجود دارد و پسران برتر از دختران عمل میکنند که نتیجه این تحقیق با نتایج
حرکتی منتخب،در مرحله زیر پیشرفته قرار دارند و با توجه به یافتههای سینکلر1(1973)"