ملخص الجهاز:
"چکیده پایاننامه بررسی میزان رعایت اصول برنامهریزی درسی در تألیف کتابهای علوم پنج پایه ابتدایی کمتوان ذهنی،حسین هاونگی،پایاننامه کارشناسی ارشد برنامهریزی درسی،دانشگاه تربیت معلم،دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی،استاد راهنما:بهرام محسنپور،1381.
هدف این پژوهش،بررسی میزان رعایت اصول برنامهریزی درسی در تألیف کتابهای علوم پنج پایه ابتدایی دانشآموزان کمتوان ذهنی شهرستان بیرجند بود.
در این زمینه مقایسه بین توان ذهنی دانشآموزان دختر و پسر در ارتباط با میزان تناسب محتوای کتب علوم تفاوت معنادار وجود دارد.
علاوهبراین از دیدگاه دانشآموزان پنج پایه ابتدایی،در تألیف کتاب علوم به نیازهای آنان توجه مناسبی شده است.
در این زمینه نیز مشخص شده که بجز پایههای دوم و پنجم،بین دیدگاههای دانشآموزان دختر و پسر پایههای اول،سوم و چهارم درباره میزان توجه به نیازهای آنان در تألیف کتابهای علوم تفاوت معناداری وجود دارد.
نتیجه آخر آنکه چون در این تحقیق،در اصل توالی و ترتیب،3 عامل (روش ساده به مشکل روشی مبتنی بر پیشنیازها و روش از کل به جزء)مورد توجه بوده،شواهد نشان میدهد که بجز کتابهای علوم پایه اول و سوم،این اصل در کتب علوم سایر پایه رعایت شده است."