خلاصة:
در طراحی کتابخانه، فضای لازم برای مجموعهها و رایانهها، باید بهتر از گذشته درنظر گرفته شود. در این مقاله، راهبردهای هماهنگسازی فرآوردههای رقمی (دیجیتال) و چاپی، براساس نیاز مراجعهکنندگان مورد بحث قرار میگیرد. راهکارهای انعطافپذیری در راستای توسعه ساختمانها، برای ارائه بهتر خدمات در آینده فنآوری پویا عرضه شده است.
ملخص الجهاز:
"کتابهایراهنمای طراحی فضای کتابخانه-که حتیطی 20 سال گذشته انتشار یافته است-نیازبه فضای نگاهداری کتاب و حجم لازم رابرای این کار چه به صورت کتابهای جلدشده و چه غیر آن مورد تأکید قرار دادهاند.
آیا علت مراجعۀ افراد بهکتابخانه،استفاده از مجموعۀ کتابهاست؟در این حالت،دسترسی به این مجموعههاهم بهطور فیزیکی و هم از نظر فکری بایدمورد توجه قرار بگیرد آرون و الن کوهن6،یک شیوۀ طراحی کتابخانه را برای مهمترینعملیات کتابخانهای که در مرکز یک مربعانجام میشود،تشریح کردهاند.
چه در داخل کتابخانه و چهاز خارج آن،آیا امکانات کتابخانه و خدماتآن به صورت محدود ارائه خواهد شد یاشبانهروز یا حضوری و یا از طریق شبکۀجهانی؟آیا کتابداران میباید مجموعههایچاپی را حفظ کنند؟اگر چنین نیست،آیامیتوان بعضی از مجموعهها را یکبارمصرف فرض کرد؛بهطوری که کتابخانههمیشه باز باشد؟آیا کارکنان کتابخانه،بایدخدمات را بهطور متمرکز در داخل کتابخانهیا از بخشهای خاص به خانههای دیگران ویا جوامع ارائه کنند؟اگر خدمات غیر متمرکزشود،چه شکلی خواهد داشت؟آیا مراکزخدمتزسان هم کتاب ارائه خواهند کرد وهم پایانههای اطلاعرسانی؟ غالب طراحیهای کتابخانهها هنوز همنباید مجموعههای چاپی را از نظر دور کنند.
اگر نقشمجموعه در اصل،ارجاع سریع و به دستدادن اطلاعات باشد،در این صورت محلیکوچک با پایانههای متصلبههم-که هریکاز آنها منوی جستجوی خود را داشته باشد-و نیز مواد چاپی ارجاعی آماده،کافی خواهدبود.
اگر اطلاعاتالکترونیک باعث از میان رفتن اطلاعاتچاپی نگردد،مدیران چگونه مراجعان راتشویق خواهند کرد که به هر دو منبعرجوع کنند؟اگر فنآوری وسیلۀ دسترسیبه اطلاعات باشد،آیا باعث افزایش توانایییادگیری و تقویت روند یادگیری میشود و یاتبدیل به رایانۀ شخصی 2000 دلاری و یکدفتر طراحی میشود که فرد را از مطالعه بازمیدارد؟ بهطور کلی،در طراحی فضای کتابخانه،بایدراهکارهای مبتنی بر نیاز کاربران در نظر گرفتهشود که ممکن است در نظامهای مختلف ومحلهای مختلف قابل اجرا نباشد."