ملخص الجهاز:
"اما پیش از آن برایروشن کردن اهمیت این بحث نگاهی به تاریخ آن میاندازیم: II سابقۀ تاریخی قیاسهای شرطی ارسطو در تحلیل اول هیچ نظریهای در باب قضیههای شرطی ارائه نکرده،اما قاعدۀ عکسنقیض و قاعدۀ تعدی ترکیبهای شرطی و نیز دو قاعدۀ قیاس استثنایی را به کار برده است،امادربارۀ قیاسهای شرطی مطلبی آورده که بازتاب فراوانی در تاریخ منطق پیدا کرده است: بسیاری از استنتاجهای دیگر به کمک شرط به نتیجه میرسند.
برای مثال استنتاج نادرست ضرب اول شکل سوم را مینویسیم: (به تصویر صفحه مراجعه شود)در واقع اگر از شبه سورها،که تنها شگردی برای مبتنی کردن منطق جمله بر نظریۀ قیاساست،صرف نظر کنیم،استنتاج بالا همان صورت برهان زیر در منطق جملههاست که آشکارانادرست است: (به تصویر صفحه مراجعه شود)نکتۀ مهم این است که تمام استنتاجهایی هم که درستی آنها را با این روش میتوان نشان داداستنتاجهایی هستند که اگر شبه سورها را از آنها حذف کنیم نتیجه استنتاجهای درستیخواهند بود از منطق جملههای منطق جدید.
نکتۀ جالب این است که شیخ خود دریافته است که این تحویل قضیههای کلیشرطی به حملی تفاوت اساسی با تحویلهایی دارد که در قیاسهای شرطی دست بدان زدهاست و در چند مورد تصریح میکند که تحویل (به تصویر صفحه مراجعه شود)به آنچه در اینجا به شکل زیر نشان دادیم: (به تصویر صفحه مراجعه شود)تحویل شرطی به حملی نیست: والذی ظن ان قولنا:کلما ا ب ف ه ز،قضیة حملیة،لان قولنا،کلما کان هذا انسانا،فهوحیوان،مسا و قولنا:کل انسان حیوان؛فقد اخطاء من وجوه."