خلاصة:
از دیگر وظایف مدیریت«نظارت و کنترل»است،براساس مطالعات نظارت دقیق و درست باعث تحقق اهداف سازمان و جلوگیری از انحراف خواهد شد.نطارتهای سازمانی به درونی و بیرونی تقسیمبندی میشود.نظارت دروین فرد را به نوعی خودکنترلی میرساند.در مدیریت اسلامی اصل بر نظارت درونی است.صفت«تقوی»با پشتوانه باورهای اعتقادی بزرگترین اهرم خودکنترلی است. نظارت در نظام ارزشی اسلام همهجانبه و سمپاتیک است.علاوه بر اینکه فرد وظیفه خودنظارتی دارد،نظام هستی طوری تبیین شده که فرد از ابعاد،مختلف براساس اعتقادات و باور خود مورد نظارت قرار میگیرد،برطبق اصولی مانند:اصل حضور و شهود در محضر الهی،امر به معروف و نهی از منکر،نظم،رعایت حسن اخلاق،اصل پیکری چارچوب این نظارت را تشکیل میدهد.نظارت الهی که نظارتی کامل-دقیق و مداوم است،وجود دو فرشته رقیب وعقید برای ثبت و ضبط اعمال،نظارت پیامبران،ائمه و مؤمنان،نظارت اعضا و جوارح بدن،نظارت زمان و مکان براساس مستندات آیات قرآن و احادیث عوامل مؤثر در ایجاد باور و فضای خودکنترلی برای فرد مؤمن است.
مؤمن در نظام مدیریت اسلامی با پشتوانه قوی اعتقادی که براساس استدلالی حاصل شده با انجام رفتارهایی مانند مشارطه و پیمانگیری،مراقبه،حسابرسی اعمال خودکنترلی را در خود تقویت میکند،خودکنترلی در رفتار فردی در قالب مصادیقی مانند اطاعت الهی،خضوع و فروتنی،آرامش و اطمینان توجه به بندگان خدا و روحیه تلاش و کوشش تجلی مییابد.در این مقاله مفاهیم خودنظارتی و جایگاه خودنظارتی در آیات قرآن و احادث،روشهای خودکنترلی و آثار خودکنترلی بحث و بررسی میشود.
One of tasks of managers is "supervision and control." As studies show, the precise and proper supervision makes for achieving goals of organization as well as for checking deviations. The organizational controls are divided into internal and external controls. The internal control induces one to be somehow selfcontrol.The internal control is essential in the Islamic management.The noun of "piety" on the basis of faithful beliefs is major selfcontrol factor. The control in the Islamic value system is multilateral and sympathetic. In addition to this fact that human being has to be self-control as a task, the cosmos is formed in a way that human being is under control on the basis of his own beliefs from different aspects. The divine control which is complete,precise, and continuance, the presence of two rival angels for recording behaviors, the control of prophets, Imams, and believers, the control of the body's organs, the time's and place's control on the basis of documents of the holy Koran and the sayings are influential factors in making self-control system for believers themselves. This paper studies the concept of self-control, the place of self control in the holy Koran and the sayings, the methods of self-control, and the consequences of self-control.
ملخص الجهاز:
نپردازد و اگر نیکی انجام داده است از خداوند فزونی آن را خواهد و خدا را برای آن سپاس
گوید و اگر کار زشتی را مرتکب شده است از خداوند آمرزش آن را خواهد و توبه نماید».
براساس این اصل انسان در محضر خداست و او بر تمام اعمال و رفتار و نیات افراد نظارت
خویش نیز بر اعمال خود کنترل دارند و رضای خداوند و خشنودی او را هدف تمام امور
دست»طبیعی است انسان باید در قلب و در عمل ابراز نفرت و تنفر کند و این را به شکلی
عدم رعایت این اصل برای فرد حق الناس ایجاد خواهد کرد که در محضر الهی بدون
میفرماید:«ای اهل ایمان!اگر تقوا پیشه کنید خدا برای شما روشنبینی قرار میدهد».
خداوند در قرآن میفرماید:«هرکس که تقوا را پیشه خود سازد خدا راه خروجی برایش
کسبوکار نیز این روحیه شیطانی است که مشکلات فراوانی ایجاد میکند.
خواهد بود آنروز از هر امتی گواهی میآوریم و تو(پیامبر)را گواه بر این است(اسلام)قرار
انسان در مقام مدیر به اهداف بلند و الهی فکر میکند و خود را برای رسیدن به هدف
خداوند نسبت به بنده مؤمن خود لطف و عنایت بیشتری انجام میدهد و برای عبادت
هدف اصلی مجاهد،اقامه عدل و احکام الهی است و در این راه با تمام وجود تلاش
«شهید در جمال خدا نظر میکند و در این امر آرامشی است برای هر پیامبر و
بندگان خدا نیز به قصد قربت به عنوان بهترین عبادتها تلقی میکند در در این راه نهایت
در این نظام انسان به برکت لطف الهی مسئول عملکرد خود است.