خلاصة:
مدیریت دولتی نوین،در دو دهه اخیر جایگزین الگوی سنتی اداره امور عمومی شده است. سیاستگذاران مدیریت دولتی در ایران نیز با آگاهی از جریانهای اخیر،سعی در استفاده از مفروضات مدیریت دولتی نوین دارند.تدوین لایحه مدیریت خدمات کشوری و تلاش برای جایگزینی آن با قانون استخدام کشوری مصوب 1345 نشاندهنده این موضوع است.فرض اصلی مدیریت دولتی نوین،استفاده اقتصادی از تمام منابع دولتی،از جمله منابع انسانی است.این مقاله تلاش میکند تا چارچوبی برای مدیریت اقتصادی منابع انسانی در سازمانهای دولتی کشور ارائه دهد.ازاینرو،درون سازمان دولتی را به چهار بازار عمومی،اولیه،تعهدی و رابطهای تقسیم کرده و درباره سیاستهای منابع انسانی مناسب با هر مرحله بحث میکند.
The new state management has replaced the traditional pattern of public affairs administration since the last two decades. In Iran also policymakers in state administration try to use principles of the new state management with a view to the recent trends. Trying to formulate the Civil Service Management Bill as well as to replace it with the Civil Service Law (passed 1966) suggests this issue. The main assumption of the new state management is to economical use from all state resource including human resources. This paper tries to offer a framework for economic management of human resources in state organizations.
ملخص الجهاز:
مدیریت دولتی نوین،در دو دهه اخیر جایگزین الگوی سنتی اداره امور عمومی شده است.
مدیریت دولتی نوین،استفاده اقتصادی از تمام منابع دولتی،از جمله منابع انسانی است.
تلاش میکند تا چارچوبی برای مدیریت اقتصادی منابع انسانی در سازمانهای دولتی کشور ارائه
برای مدیریت سازمانهای دولتی توصیه شده است.
چگونه میتوان منابع انسانی سازمان دولتی را به صورت اقتصادی
چارچوبی برای مدیریت اقتصادی منابع انسانی در سازمانهای دولتی پرداخته شود و نحوه
عملکرد و کنترل منابع انسانی در سازمانهای دولتی کشور براساس مفروضات نوین مدیریت
نظام پرسنلی مناسب برای دولتی مدرن و ایجاد این سیستم است.
بنابراین باید از ابزار اقتصادی برای اداره مناسب منابع انسانی خود
مدیران منابع انسانی بخش دولتی باید آگاه باشند که برای سازمان همه مشاغل ارزش
برای مدیریت اقتصادی و عقلایی منابع انسانی سازمان دو فرض عمده وجود دارد:
بازار عمومی(I)به آن دسته از مشاغلی اشاره دارد که تخصص موردنیاز برای انجام آنها
ارزش کار و تخصص کارمند برای سازمان مهم و باارزش است و در بازار بیرون،
و مزایا و مشوقهای مالی و کنترل منابع انسانی سازمان است.
دولتی انجام میگیرد،باید تلاش کرد تا از خروج شاغلین مشاغل تعهدی و رابطهای جلوگیری
نیازی به پاداش اضافه به منظور جذب کارمند در سازمان و ایجاد تعهد در وی وجود ندارد.
-برای شاغلین بازارهای تعهدی و عمومی حقوق و دستمزد و پاداش را میتوان براساس
در بازارهای تعهدی و عمومی اندازهگیری بهرهوری افراد به راحتی امکانپذیر است.
مهم در کنترل منابع انسانی تیمهای رابطهای به امکان ارزیابی عملکرد فردی مربوط
را برای کنترل اقتصادی منابع انسانی،سازمانهای دولتی پیشنهاد کرد: