ملخص الجهاز:
"یک نفر از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی اهم وظایف این شورا به شرح زیر است -تعیین خطمشیهای کلی سازمان و نظارت بر تحقق اهداف آن -تصویب مقررات کامل استخدامی سازمان (به تصویر صفحه مراجعه شود) سازمان آموزش و پرورش استثنایی مسوولیت تعلیم و تربیت دانشآموزان عقبمانده ذهنی آموزشپذیر را برعهده دارد -تصویب ضوابط مربوط به اجرای تبصره 5 ماده واحده قانون تشکیل سازمان -تصویب برنامه و بودجه سالانه سازمان -تصویب ضوابط و دستور عملهای اجرایی سازمان باتوجه به اهداف و وظایف تعیین شده و در سایه تلاش معلمان و مربیان،کارشناسان و مسوولان این سازمان،هماکنون، بیش از 80 هزار دانشآموزان استثنایی در گروههای''''کمتوان ذهنی‘‘،''''آسیب دیده شنوایی‘‘،''''آسیب دیده بینایی‘‘،''''اختلالهای رفتاری هیجانی‘‘،''''مشکلات ویژهی یادگیری‘‘،''''مشکلات جسمی-حرکتی‘‘و''''چند معلولیتی‘‘تحت آموزش قرار داشته و از خدمات آموزشی توانبخشی بهرهمند میشوند.
3. دوره مهارتهای حرفهای: این دوره که در سه پایه طراحی شده شامل برنامه آموزش مهارتهای شناختی،سازشی،مذهبی و حرفهآموزی است محتوای مناسب برای این دوره با هدف پرورش و توسعه مهارتهای اجتماعی،اقتصادی،حرفهای،و آموزشی پیشبینی شده و دانشآموزان در پایان این دوره در صورت موفقیت در کسب مهارتها ضمن دریافت گواهینامه پایان دوره،گواهی مهارت درجه توجه وسیع و همهجانبه نظام جمهوری اسلامی به آموزش و پرورش کودکان استثنایی سبب شد تا در سال 1370 با تصویب قانونی در مجلس شورای اسلامی،سازمان آموزش و پرورش استثنایی تشکیل شود و با ابعاد وسیعتر،اهداف، وظایف و گروههای بیشتری از کودکان را تحت پوشش قرار دهد 2 و 3 حرفهای را ار سازمان فنی و حرفهای دریافت میکنند که در جذب شدن به بازار کار آنان را یاری میدهد."