ملخص الجهاز:
"برخی از این واکنشهای آسیبزا عبارتاند از:مدام تذکر دادن،گرفتن قولهای مکرر از دانشآموز،سرزنش کردن دانشآموز و به رخ کشیدن دیگر عملکردهای نادرست او،تحقیر کردن دانشآموز بهویژه در حضور همکلاسان،پندواندرز مداوم و ایراد سخنرانیهای اخلاقی،تهدیدهای کلامی،تاکید بیش از حد بر نمره بهعنوان ابزار کنترلی،برچسب زدن به دانشآموزان، بیمحلی کردن و توجه مثبت نکردن به دانشآموزان،اینگونه رفتارهای معلم نهتنها باعث اصلاح رفتار و عملکرد تحصیلی دانشآموزان نمیشود،بلکه به احساس ارزشمندی و عزتنفس آنها به شدت لطمه میزند.
دانشآموزان خود واقعیشان(آنچه که هستند)را با خود آرمانیشان(آنچه دوست دارند باشند)مقایسه میکنند و برمبنای اینکه تا چه حد توانستهاند انتظارها و استانداردهای اجتماعی را (برای مثال انتظارهای معلمان)برآورده کرده و درست عمل کنند، (به تصویر صفحه مراجعه شود) عکس از علی احسانگر در مورد خودشان قضاوت میکنند نظرات کودکان نسبت به خودشان تاثیر بسیار زیادی بر رشد شخصیت آنها میگذارد.
بپذیریم و اینطور فکر کنیم که:این طبیعی است که دانشآموزان گاهی رفتارهای معلمان را زیر سوال ببرند یا با آنها مخالفت کنند،طبیعی است که دانشآموزان گاهی اشتباه رفتار کنند یا در انجام تکلیفها کوتاهی نمایند،طبیعی است که دانشآموزان گاهی حوصله درس و مشق را نداشته باشند؛طبیعی است که دانشآموزان بیشتر از رفتارهای معلمان اثر میپذیرند تا گفتار آنها،دانشآموزان حق دارند خواستهها، انتظارها و علایق خود را بیان کنند،و طبیعی است که دانشآموزان در برخی موارد مایلند با تجربه کردن بیاموزند و بتوانند از روشهای موثری برای کمک به دانشآموزان استفاده کنند.
در اینجا به برخی از راهبردهای از میان خدمات بهداشت روانی،آنچه در سطح مدارس اهمیت بیشتری پیدا میکند سطح نخست مداخلههای روانشناختی است این نوع مداخله شامل آموزشهای روانشناختی برای دانشآموزان، معلمان و والدین است موثر اشاره میشود: 1."