خلاصة:
در عصر دانایی باید به جستو جوی ایجاد و ترویج دانایی پرداخت. دانایی به تنهایی کارساز نیست هر عنصر دانایی باید با عنصر دیگری به نام توانایی همساز شود تا ترویج حقیقی و راستین دانایی شکل گیرد.
زمان زیادی گذشت بود که رشد دانایی،هم زمان با ترویج آنها سرشته و آمیخته نشده بود.از همین روی بود که در اوایل دهههای نیمه دوم قرن بیستم نابسامانیهای آشکاری در زندگی انسانها و جوامع بروز کرد و زنگ خطر، بحران جهانی را به گوش رساند و کشورهای پیش افتادهتر را با مسألهای جدی مواجه ساخت.موجی به وجود آمد که پیامآور ناخشنودیهای دلسرد کننده پیشین بود.در جستجویگریهای نهایی،ریشه این بحران در نظامهای ناکارآمد آموزش و پرورش برخاسته از شیوههای سنتی تربیت معلم تشخیص داده شد.با این تشخیص ویژگیهای تربیت معلم دیروز مورد بحث و مداقه جدی و انتقاد قرار گرفت و اصول موجهتری برای تربیت معلم امروز تدوین گردید و به جهانیان اعلام شد.
ملخص الجهاز:
"آیا همه معلمان جهان چنین توانایی و مهارتهایی را که برای پرورش تواناییهای یادگیرندگان خود لازم دارند،کسب کردهاند؟اگر کسب کردهاند چرا هنوز بسیاری از انسانها نمیدانند چگونه داناییشان را مصرف کنند،و عصر دانایی سرشته با توانایی را تحقق بخشند؟ تفاوتهای معلمان کارآزموده و مهارتیافته با معلمان کارنازموده و مهارت نایافته چیست؟آیا آنها که توانمندی سرشتن داناییها با تواناییها را دارند،از ابتدایی که این حرفه را انتخاب کردهاند چنین بودهاند؟اگر چنین نبودهاند،چگونه به مهارتهای این چنینی رسیدهاند؟ آیا آنها که این توان و مهارت را ندارند،یا کسب نکردهاند،به اصل دانایی سرشته با توانایی پی بردهاند؟اگر پی بردهاند؟چه راهی انتخاب کردهاند،یا برایشان انتخاب شده است؟تا جبران ناتواناییهایشان را بکنند؟و در این راه تا چه اندازه پیش رفتهاند.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) تربیت معلم دیروز وقتی خانم روزا ماریاتورس1مشاور ارشد آموزش و پروش در یونیسف2عهدهدار تهیه و تنظیم کتابی شد که این عنوان طولانی برایش انتخاب شده بود: تغییر در عمل:یاد دادن به آنها که یاد میدهند.
هم اینک،انواع آموزشهای نوین یا بازسای شدهای که در ارتقاء تربیت معلم متداول شدهاند بشرح ذیل بیان میشود:آموزش رویاروی غالبا در دانشکده تربیت معلم یا مراکزی که وابسته به دانشگاه هستند صورت میگیرد و نشانگر فعال شدن جدیتر ارگانهای آموزش عالی در این عرصه است.
در این شیوه جدید ویژگیهای بسیاری برای معلم و حرفه معلمی مطرح شده است که تمامی آنها را میتوان در شیوههای آموزشهایی که به معلمان داده میشود خلاصه کرد.
اگر بخواهیم از مدرسه شروع کنیم،بیتردید از معلم شروع میکنیم(فدریکو مایور،دبیر کل سازمان یونسکو)» «تمام کنفرانسهای بزرگ سازمان ملل،با هر موضوعی که داشتهاند یک صدا اعلام کردهاند که آموزش و پرورش کلید تغییر مسیر جهانی است که در آن جهان فاصله بین انسهانها در زمینههای مادی و فرهنگی و معنوی پر میشود."