خلاصة:
مطالعه و بررسی آیه18سوره< زخرف،این حقیقت را آشکار میسازد که این آیه را نمیتوان به همه زنان تعمیم داد بلکه آن دسته از زنانی منظور است که در هر زمان به علت رشد و پرورش نادرست،قادر به دفاع از خویش نیستند. همچنین آیهمذکور،در میان آیاتی قرار دارد که در آنها،گفت و گوی جدلی بین عقاید مشرکان و خداوند مطرح شده است و خداوند،در این آیه با بیان عقاید مشرکان،نادرستی سخنان آنها را آشکار ساخته است. پس خصوصیات مذکور در این آیه را نمیتوان به همه زنان تعمیم داد و زنان در صورت رشد و پرورش صحیح،زیباییهای عقلانی خویش را آشکار میسازند و میتوانند همچون مردان قابل تاثیر باشند.
ملخص الجهاز:
"یکی از آیاتی که این گروه آن را به عنوان شاهد استفاده کردهاند، آیه 18سوره زخرف است که میفرماید:أو من ینشؤا فی الحلیة و هو فی الخصام غیر مبین که طبق آن،زنان به علت رشد و نمو و زینت و ناتوانی در مجادله،ناقصالعقل هستند و برای این منظور،از روایاتی شاهد آوردهاند که درباره نقصان عقل زنان،بیان شده است.
با توجه به موارد فوق و مفهوم آیه 18،به نظر میرسد،آیه مذکور به آیات قبل،نزدیکتر بوده و در واقع ادامه مطلب آیات قبل است،به این صورت که مشرکان معتقد بودند خداوند،دختران را که جنس ضعیف و ذلیل هستند،برخود برگزیده است و آنهارا به وجود پسران امتیاز داده است و در تأیید این سخن،به قسمتی از رفتار جاهلیت اشاره میکند که وقتی خبردار شدن او را میدهند،صورتش از ناراحتی سیاه میشد.
و إذا بشر احدهم…،از لیاقت و ادب نیست که بر خداوند کسی را اختصاص بدهی که در حلیه،رشد و نمو کرده و در جدال ناتوان است، لذا قرآن با منطق کفار با آنها صحبت کرده است…31 برخی از قرآنپژوهان،این آیات را نوعی سرزنش خداوند بر عقاید اعراب تلقی میکنند نه نکوهش و خردهگیری بر زنان،و مینویسند: در هیچ یک از تعبیرات قبل و بعد از آیه مورد نظر، نکوهش یا خردهای بر خود زن نیست، نه به تصریح و نه به اشارت، بلکه همانا سرزنش بر عرب است که چنین نگرش نادرست درباره فرشتگان داشتند که انسانهای مؤنث دختران خدایند…، از آنچه در آیه نکوهش میشود، این تقسیم ناعادلانه در فرض آنان است که در آن هیچ تأیید و ارزش داوری، برای این برتری خیالی یا اقرار به اینکه در واقع نیز چنین است، وجود ندارد."