ملخص الجهاز:
خلاصه این پژوهش به منظور بررسی تأثیر روشهای مختلف نمره گذاری بر ویژگیهای روان سنجی آزمونهای دیکتهای تعبیه شده است.
از یافتهها، نتایج زیر به دست آمد:(1)رابطه ضعیفی بین روش نمره گذاری و پایائی و روائی آزمونهای دیکتهای وجود دارد.
با این وجود به همان اندازه که سطح بسندگی افزایش مییابد، تفاوتهای محتوائی دو عامل کاهش پیدا میکند و بالاخره (3)بین روشهای نمرهگذاری و عملکرد دانشجویان ارتباطی دیده نمیشود.
مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز دوره دوازدهم، شماره اول، پائیز 1375 آموزش اصطلاحات زبان خارجی از طریق ترجمه در بافت گسترده غفار تجلی دانشگاه شیراز خلاصه در این مقاله نشان داده شده است که اصطلاحات از عوامل مهم تشکیل دهنده هر زبانی از جمله انگلیسی و تدریس آن الزاما باید در برنامه آموزش زبان انگلیسی گنجانیده شود.
با وجود این، تعلیم و تدریس رسمی و نظاممند آن عملا نادیده گرفته شده است.
در واقع در منابع مربوط، روش خاصی برای تدریس اصطلاحات به چشم نمیخورد.
پیشنهاد اصلی این مقاله که بر یافتههای نظری زبانشناختی استوار میباشد این است که بهترین روش برای تدریس اصطلاحات گنجاندن آنها در بافتهای زبانی بزرگتر از واحد جمله است.
همچنین، با الهام از یافتههای پژوهشگران در زمینه تجزیه و تحلیل گفتمان و استفاده از ترجمه، نویسنده تاکید بر این دارد که از ترجمه به عنوان شیوهای اساسی در یادگیری و آموزش اصطلاحات استفاده شود.
و بالاخره برای توجیه روش ارائه شده در مقاله تعدادی اصطلاح متداول در چند زبان و ترجمه آنها به عنوان مثال ارائه شده است.