ملخص الجهاز:
در مطالعه حاضر،جهت ورود به بحث فقط به این سؤال پاسخ داده خواهد شد که جهتگیری کلی نمایندگان در قالب یک تقسیمبندی معین چیست؟ به همین منظور به عنوان نمونه،مبنای شناخت جهتگیری کلی نمایندگان،پیشنهادات ارائهشده آنان در مورد لایحه بودجه 1380 انتخاب شده است.
لازم به تذکر است که این تقسیمبندی از پیشنهادهای نمایندگان در مورد لایحه بودجه 1380 فقط و فقط برای نتیجهگیری شفافتر و بهتر صورت گرفته است،زیرا هرکدام از تقسیمات منطقهای،بخشی و دستگاهی خود میتواند به ترتیب دارای زیرمجموعههایی همچون استانی و شهرستانی یا کشاورزی،صنعتی و خدماتی یا اجرائی و نظارتی باشند ولی در گزارش حاضر به دلایلی از تقسیمبندی جزئیتر صرفنظر شده است.
ب-رویکرد پیشنهادها هرکدام از پیشنهادهای ارائهشده(در قالب تعاریف فوق)به لحاظ اثرگذاری میتواند دارای رویکردهای مختلف باشد که پیشنهاددهندگان به دنبال محقق ساختن آنها هستند در این قسمت باید مشخص کنیم که آیا پیشنهاددهندگان در پی تغییرات«اقتصادی»از طریق تخصیص منابع در بودجه کل کشور هستند یا در جهت اهداف«فرهنگی»قدم برمیدارند؟ اهداف«اجتماعی»تا چه اندازه در تصمیمات آنها متبلور است و آیا براساس وظایف پارلمانی صرفا از بعد«نظارتی»موضوع بودجه را پیگیری میکنند یا به دنبال دخالت در چگونگی «اجرا»تصمیمات بودجهای نیز هستند.
بررسی و تحلیل نتایج نتایج بررسی پیشنهادها(در قالب تعاریف فوق)در جداول زیر خلاصه شدهاند: جدول(1)تعداد و درصد جهتگیریهای پیشنهادها (به تصویر صفحه مراجعه شود) مآخذ:محاسبات محقق از پیوستهای پیشنهادهای نمایندگان اداره کل قوانین مجلس شورای اسلامی.
17/13 درصد آن ناظر بر چگونگی اجرای تصمیمات بودجهای دستگاه اجرایی است و نکته قابل توجه آنکه فقط 79/2 درصد از پیشنهادها،دارای رویکرد نظارتی هستند که از وظایف اصلی نمایندگان مردم در پارلمان تلقی میشود(نمودار 1).