خلاصة:
نقش آموزش عالی، شامل تربیت نیروی انسانی متخصص مورد نیاز جامعه، ترویج و ارتقای دانش، گسترش تحقیق و فراهم کردن زمینه مساعد برای توسعه کشور است. هر موسسه آموزش عالی باید هماهنگ با پیشرفت ها و تحولات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی کشور توسعه یابد و اهداف خود را بر اساس برنامه ریزی های کوتاه مدت، میان مدت و دراز مدت تدیون کند. برای اطمینان از حصول به اهداف مورد نظر باید نتیجه کار و یا بازده موسسات آموزش عالی مورد ارزیابی قرار گیرد. ارزشیابی ها معمولا بر اندازه گیری ها تکیه دارند و آنها نیز بر پایه اعداد و ارقام، و به بیان کلی تر، بر آمار متکی هستند. شاخص، معیاری برای سنجش و ارزشیابی عملکردها بوده و رابطه بین ورودی ها با خروجی ها را ارزیابی می کند. برای ارزیابی و سنجش عملکرد هر سازمانی معیارها و شاخص های گوناگون و متفاوتی مورد استفاده قرار می گیرد. این مقاله با استفاده از نتایج تحقیقات انجام گرفته در سایر دانشگاه ها و موسسات آموزشی و نتایج کارنامه یگانی دانشگاه به شناسایی شاخص های بهره وری در دانشگاه علوم انتظامی می پردازد.
این پژوهش ها به روش مروری از نوع تشریحی انجام شده است. از منابع مختلف در مجموع 200 شاخص کلی شناسایی شد که بر اساس معیارهای تعیین شده، 35 شاخص از میان آنها انتخاب شد.
از میان شاخص های گزینش شده، 19 شاخص درون داد، 9 شاخص فرایندی و 7 شاخص برون داد تعیین شد. پیشنهاد می شود که هر چند سال یک بار کمیسیونی از کارشناسان خبره تشکل شود تا شاخص های نوینی را به دست آورده و شاخص های مشکل دار را اصلاح یا تعدیل و به روز کنند.
ملخص الجهاز:
"مواد و روشها این پژوهش به روش مروری از نوع تشریحی انجام شده است که پس از بررسی و مطالعه کتب،مقالات تخصصی،نتایج گزارشهای کمیسیونهای تخصصی کمیته بهرهوری دانشگاه علوم انتظامی،شاخصهای کارنامه یگانی(تنظیم جهت ارزیابی عملکردواحدهای مختلف دانشگاه)،و باا ستفاده از نتایج پژوهشهایی که دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و همچنین شاخصهای بهرهوری دانشگاه در سطح کلان دفتر بهرهوری و تحول اداری وزارت علوم و تحقیقات و فناوری صورت گرفت،در مجموع 002 شاخص کلی شناسایی شد که 53 شاخص از میان آنها انتخاب شد.
جدول 1-شاخصهای گزینش شده برای بهرهوری در آموزش عالی ناجا (به تصویر صفحه مراجعه شود) ادامه جدول 1 (به تصویر صفحه مراجعه شود) نتیجهگیری جهان امروز در عصر پیشرفت فناوری قرار دارد و رشد و توسعه اقتصادی در جامعه رابطه مستقیمی با پیشرفت فناوری و به کارگیری صحیح و مناسب آن دارد و استفاده مناسب و مطلوب تنها توسط افرادی میسر است که از دانش و توانایی لازم برخوردار بوده و مهارتها و قابلیتهای کافی را برای استفاده صحیح از فناوری و پیشرفت موجود،داشته باشند،سازمانهای سنتی با تأکید بر فعالیت جسمی کارکنان مایلند تا کارها در چارچوبی کاملا تعریف شده انجام شود و افراد وظایف خود را سریع، تمیز و بدون پوشش به اتمام رسانند.
پیشنهادها 1-با توجه به اینکه شاخصها متناسب با زمان،مکان وموقعیتهای اقتصادی- اجتماعی و توسعه سازمانی تدوین و تنظیم میشود،پیشنهاد میشود که هرچند سال یکبار کمیسیونی از کارشناسان خبره تشکیل شود تا شاخصهای نوینی را به دست آورده،شاخصهای مشکلدار را اصلاح و یا تعدیل کنند و آنها را به روز کنند؛زیرا در صورت انتخاب نامناسب شاخصها این خطر وجود دارد که استانداردها و ملاکهای ارزیابی سازمان،دستخوش نوعی بیاعتباری شوند و قضاوت اصولی را غیر ممکن سازند."