ملخص الجهاز:
"یکی از محدثان و عالمان معروف هند«شیخ عبد الحق ابن سیف الدین بخاری دهلوی»(م 2501 ق)در تذکرهء اخبار الاخیار فی اسرار الابرار که شامل حالات و مقالات صوفیان و عارفان شبهقاره است،بقول«شیخ سهروردی»نگاشته است که«خلفائی فی لهند کثیرة»شخصیت عرفانی«شیخ سهروردی» احتیاجی به تعریف و توصیف ندارد،ولی بدونشک از اقطاب بسیار معروف تصوف اسلامی است،در قرن ششم و هفتم هجری در بغداد حوزهء درس و ارشاد بنام سهروردیه را که بدست عموی او«شیخ ضیاء الدین ابو النجیب عبد القاهر سهروردی» (م 365)تشکیل شده بود،پیش میبرد و سالکان و طالبان از کشورهای مختلف بخصوص ایران و شبهقاره پاکستان و هند و جهان عرب را تربیت مینمود.
نیاکان«شیخ بهاء الدین زکریا»از مکهء معظمه به خوارزم آمدند و بعد در نواحی مولتان پاکستان سکنی گزیدند»شیخ زکریا در 72 ماه رمضان 665 هجری در ناحیهء«کوت کرور»بدنیا آمد53علایم بزرگی از زمان کودکی در وی (13)-قاضی منهاج الدین بن سراج الدین جرجانی واعظ و معلم و مورخ معروف صاحب تاریخ طبقات ناصری است ر ک:آب کوثر ص 031-631 (23)-آب کوثر ص 321 (33)-ص 505 (43)-بروایت سفینة الاولیا ص 311-411 و نزهة الخواطر ج 1 ص 812 قاضی حمید الدین ناگوری بسال 346 هجری فوت کرده است ولی در اخبار الاخیار ص 63 و تذکره علمای هند ص 071 سال وفاتش 506 هجری ضبط است.
این خبر بسمع «شیخ»رسید،ایشان را جواب فرمود که شما هیزمهای تر آورده بودید و هیزم تر کی باید که آتش درگیرد،اما زکریا هیزم خشک آورده بود،بیک نفخ درگرفت73 باین طریق شیخ زکریا فقط هفده روز در خدمت پیرمعنوی و مرشد روحانی ماند که خرقهء خلافت نصیب او گردیده و بنا بدستور پیرو مرشد خویش به شبهقارهء پاکستان و هند برگشته و مولتان را برای کارهای تبلیغ دین و اشاعت تصوف برگزید و بهدایت مردم و تربیت مریدان مشغول شده وی در مولتان،خودش وعظ میگفت و به اطراف معتقدان و خلفای خود را میفرستاد."