ملخص الجهاز:
"زیرا مخالفین گفتند اگر حقوق فطری به آن ترتیب وجود داشته باشد و موضوع رسالت و نبوت را هم وارد این قضیه نکنیم ناچار باید سعی و کوشش علمای حقوق و حکما و مقننین،آنرا متدرجا کشف کند و الا تا ابد مجهول خواهد ماند ولی ما میدانیم که این اشخاص از حیث علم و تربیت و عقاید و آراء فلسفی و سیاسی و اجتماعی و غیره باهم تفاوت دارند و بنابراین در استنباط خود باهم اختلاف خواهند داشت و باین ترتیب حقوق بعده افراد اقسام پیدا خواهد کرد و بعلاوه اگر چنین حقوق عام و کاملی وجود داشت چرا حقوق در کشورهای مختلفه این همه با هم تفاوت پیدا کرده است؟ این ایرادات بقدری مؤثر واقع شد که بعضی اصلا وجود حقوق فطری را منکر شدند ولی حق این است که حقوق فطری وجود دارد منتها نه به آن قسم که علمای قرن هیجدهم تصور میکردند."