ملخص الجهاز:
"[نقاشی] تندیس رسام ارژنگی داریوش اسدی کیارس (به تصویر صفحه مراجعه شود) در آستانه دری تنگ و در میان لولای سنت و تجدد(در هزار و سیصد هجری شمسی)وقتی دیگر فکاهینویسان مشروطه زمینه را برای انتقاد اجتماعی فراهم کرده بودند،میرزا ابراهیم خان ناهید با همیاری نقاشان و طراحانی که به روحیه جدید هنر اروپا آشنا شده بودند، اولین روزنامه کاریکاتور ایران را منتشر کرد.
»نیما یوشیج به عنوان تئوریسین شعر جدید فارسی بعدتر در بیانیه خود(که بین سالهای 1318 و 1319 در مجله موسیقی مینویسد)بر این قضیه مصر میشود که به واسطه حضور کسانی نظیر ارژنگی در نقاشی بعد از مشروطه، جنبش نوگرایی پیش از اینکه در شعر اتفاق بیفتد،در نقاشی به وجود آمده بوده و این تحلیل نشان میدهد که تا نیمه دهه دوم این قرن ارژنگی نوگراترین نقاش در میان مینیاتوریستهای کهن الگو بوده است،خصوصا وقتی میگوید:«آب و رنگ کاریهای رسام ارژنگی و پردههای روغنی او و میر مصور ارژنگی نمونههای نوین و استادانه ذوق و احساسات ما در نقاشی محسوب میشوند-در صورتی که ادبیات ما،با وجودی که از این دو رشته هنر،به واسطه خواص خود، با مطالب فکری زودتر آشنا شده و راه دقیقتر برای تحول خود میتوانست به دست بیاورد،تحول آهسته و ضعیف را دریافته و مخصوصا در شعر خیلی با احتیاط و ملایم جلو رفته است5."