خلاصة:
در فرهنگ گویش عامیانهی خراسانی،واژهی"پیشینگ"به معنی ترشح شدن و پاشیده شدن قطرات آب مصطلح است.این واژه به لحاظ ریشه شناسی سابقهای طولانی دارد و به نظر میرسد که در اساطیر ایرانی به صورت نامی خاص بر دریاچهای اطلاق شده است.در این مقاله ضمن بررسی و مطالعهی ریشهشناسی این لفظ،به ارتباط معناداری میان این واژه و نام دریاچهی"پیشینه"که زندگی گرشاسب پهلوان اژدهاکش ایرانی در پیرامون آن شکل گرفته،رسیده است.
ملخص الجهاز:
"پایان جهان نیز تنها کسی که میتواند ضحاک از بند رها شده را گرفتار کند و
جایی پنهان است و در پایان جهان ظهور خواهد کرد و دنیا را از ناپاکیها نجات
خواب عمیقی فرو میرود تا در آخر الزمان برخاسته و ضحاک رها شده از بند را نابود
آبان یشت چنین آمده است:"از برای اردویسور اناهیتا نریمان گرشاسب روبروی
است و در رستاخیز به یاری سوشیانت خواهد آمد،در دشت پیشانسه شهریار
این دریاچه و دشت نه تنها جایگاهی برای قربانی کردن توسط گرشاسب بود،بلکه وی پس از
آمده است:"پس من دادار اورمزد به سروش و ایزد نریوسنگ گویم که تن گرشاسپ سام را
pas?anjidan و pas?anj به معنی پاشیدن و ترشح کردن آب است که هنوز در
این کلمه از ریشهی haik و hik به معنی ریختن در فارسی باستان به صورت فعل مرکب pati-s?inc?a ،مرکب از پیشوند pati و مادهی مضارع s?inc?a
معنای آبگیر نیز دیده شده است.
با توجه به ریشهشناسی این واژه و معنای آن و نیز نام دریاچهای که گرشاسب
گرشاسب این قربانی را قبل از کشتن گندرو برای اردویسور اناهیتا"کسی که دارای
هزار دریاچه و هزار رود است و هریک از این دریاچهها و هریک از این رودها به
گندرو را گرفته و پوست آن را تا سر بکند و دست و پایش را به بند کشد و به ساحل بکشاند،اما اژدها مغلوب نشده و در لحظهای که گرشاسب به خواب فرو رفته،گندرو
ایرانی شاید بتوان میان گندرو که اژدهایی آبزی است و نبرد گرشاسب که در دریا
صورت میگیرد و عمل قربانی کردن توسط گرشاسب در کنار دریاچهی پیشینگه"