ملخص الجهاز:
هرچند که بسیاری شرکتها به اشتباه بر این باورند که برآوردها و پیشبینیهای مالی سه تا پنج سال آنها بخشی از طرحهای استراتژیک آنهاست،لیکن بودجه سالانه صرفا بایستی نقطه شروعی برای فرآیند برنامهریزی استراتژیکیک شرکت باشد.
اگرچه تنظیم بودجه(بودجهیابی)برای برآورد و سنجش عملکرد شرکت ضروری است و یک ابزار مدیریتی سودمند به شمار میآید، لکن برنامهریزی استراتژیک نیز از این نظر برای سازمان سودآور است که درک روشنی از مدیریت ارائه میدهد،تشریک مساعی به وجود میآورد، استانداردهای اجرایی را تعیین میکند و مهارتهای مدیریتی را ترویج میدهد.
همینقدر بگوییم برنامهریزی استراتژیک بایستی بیچون و چرا به سوالهای کلیدی زیر پاسخ دهد: من اکنون کجا هستم؟ویژگی کار من چیست؟از اینجا میخواهم کجا بروم؟ چگونه به آنجا میرسم؟ بنابراین قبل از اینکه شرکت مبادرت به تنظیم بودجه سالانه کند بایستی عنایت و توجه خود را به این سوالهای استراتژیک(پیشگفته) معطوف کرده به دقت در آنها تعمق کند.
برنامهریزی استراتژیک بایستی برای سوالهای کلیدی فوق جوابهایی تهیه کند که شرکتها را در امر ایجاد واکنشهای مناسب در قبال محیطزیست و مسائل و مشکلاتی که ممکن است از آن ناشی شود،یاری خواهد کرد و معیارهای لازم برای تصمیمات استراتژیک را در نظر خواهد گرفت.
همچنین عملکرد سازمان را بهبود بخشیده معیارهای تصمیمگیری را در نظر گرفته و به شرکت امکان میدهد بهطور موثر و به نحو کارآمدی از عهده شرکتها بایستی برای ایجاد برتری رقابتی تمرکز خود را روی صرفه اقتصادی معطوف سازند.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) مرحله تنظیم بودجه شرکت اغلب یک نقطه شروع سودمندی برای گنجاندن برنامهریزی استراتژیک در فرآیندهای مدیریتی سازمان است.