ملخص الجهاز:
اگرچه نمیشود تجارب پرفسور لوین را که محدود بچند آموزشگاه است تعمیم داد ولی میتوان بحقایقی که تا بحال بر علمای تعلیم و تربیت پنهان بوده است پیبرد و از نتایج آن در تشکیل جامعه و اتخاذ روش مفید تعلیم و تربیت استفاده کرد.
اگر فهرستی از مزایا و مختصاتی را که هر فردی از افراد یک جامعه دموکراتیک باید دارا باشد تدوین کنیم،مهربانی،همکاری،احساس همدردی،داوری و قضای عادلانه، علاقه بفداکاری برای دیگران و اذغان باشتباه را در راس آن مشاهده خواهیم کرد و این همان مختصاتیست که بر اثر اجرای روش جدید آموزش و پرورش در طفل بوجود میآید.
در روش جدید احتیاجات مادی و علائق معنوی اطفال مورد توجه دقیق بوده معلمین و مربیان میدانند که صفات حمیده را نباید بکودکان دیکته و تلقین نمود بلکه باید راهی را بکودک نشان داد که خودبخود بدان قدم بگذارد و بهدف و مقصد نهائی خویش رسیده از مزایای آن برخوردار گردد.
برای تشریح نفس باید اولا چند روز اعمالی را که از موقع بیدار شدن تا هنگام خواب رفتن انجام میگیرد با دقت نوشت پانیا اعمالی را که موجب نگرانی و آزاردگی خاطر میشود از آنها جدا کرد ثالثا اعمالی را که بنابر سابقه و علت بنام«عادات عصبی»موسوم گردیدهاند کنار گذارد رابعا شرححال مختصری از خود نوشت و علل تشکیل و تقویت این قبیل عادات را از مطالعه دقیق آن استنباط و استنتاج نمود خامسا اعمال خویش را باستعانت فکر ارادی در مجرائی داخل کرد که نتایج حاصله عکس نتایجی باشد که از پیروی عادات عصبی ناشی میگردد.
با اجرای این اعمال میتوان از قید عادات مضر عصبی خلاص شده و سعادتمند و کامکار کردید.